Multikabel met betere cijfers; Primacom slechter

De Duitse kabelmaatschappij Primacom AG heeft deze week haar halfjaarcijfers gepresenteerd. De cijfers voor de Nederlandse dochter Multikabel zijn goed. De totale Nederlandse omzet steeg naar 51,28 miljoen euro; over het eerste half jaar 2004 was dit nog 42,93 miljoen euro. Met name de omzet voor internet, telefonie en analoge kabeldiensten steeg fors. Voor analoge kabelradio en -televisie steeg deze naar 23,797 miljoen euro; vorig jaar was dit nog 21,105 miljoen euro. De stijging komt dankzij tariefsverhogingen die Multikabel – net als UPC, Casema en Essent Kabelcom – heeft doorgevoerd. De digitale kabelomzet daalde naar 411.00 euro, terwijl dit over dezelfde periode in 2004 nog 459.000 euro was. De daling komt doordat Multikabel het digitale basisaanbod voortaan als onderdeel van haar (analoge) standaardpakket aanbiedt. De operationele winst voor Multikabel steeg van 8,09 naar 9,824 miljoen euro over het eerste half jaar 2005. Primacom zelf draaide in totaal een omzet van 110,238 miljoen euro (was 103,26 miljoen in eerste helft 2004) met een netto verlies van 60,1 miljoen euro (was 52,08 over eerste helft 2005) over de eerste helft van 2005.

Het aantal digitale tv-huishoudens steeg behoorlijk ten opzichte van één jaar geleden: 11.086 op 30 juni 2005 versus 6279 op 30 juni 2004. De groei is daarmee in het tweede kwartaal overigens redelijk vlak. Medio februari meldde Multikabel immers haar 10.000ste digitale huishouden.

Gemiddeld heeft Multikabel over de afgelopen periode in totaal 317.353 abonnees; een lichte stijging, waar grotere kabelaars – zoals UPC – een daling vertonen. Collega kabelaar Essent Kabelcom (onderdeel Essent NV) liet eerder deze maand al zien dat dankzij de tariefsverhogingen deze in totaal met 1,75 miljoen abonnees een omzetstijging over haar eerste half jaar realiseerde van 204 naar 221 miljoen euro met een operationeel resultaat van 48 miljoen euro. Dit terwijl UPC Broadband (2,26 miljoen abonnees) bijvoorbeeld vooral verliezen rapporteerde (ondanks de nu 399.997.000 aan gerapporteerrde euro’s omzet; maar liefst 51,8 miljoen euro meer dan over het eerste half jaar 2004) en ook Casema (1,34 miljoen abonnees) tot op heden geen rooskleurige cijfers wist te presenteren (ondanks omzetstijgingen en continue tariefsverhogingen) sinds het bedrijf in resp. Franse en nu Angelsaksische handen is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *