Casema met andere strategie

Kabelaar Casema zal op 1 januari 2005 haar strategie voor haar radio- & televisie-aanbod drastisch wijzigen. Casema verhoogt in het grootste gedeelte van haar uitzendgebied de ‘geuniformeerde’ prijs van het ‘standaardpakket’ opnieuw. Dit keer met bijna 13 % van 13,30 euro per maand naar ‘circa 15 euro’ per maand. Casema verklaart dat daarmee de prijs ‘gelijk aan het landelijke tarief’ komt. De grootste kabelaar van Nederland, UPC hanteert het tarief van 15,20 euro per maand en is daarmee de duurste grote exploitant van Nederland. Casema ontkent prijsafspraken te hebben gemaakt met de collega-exploitanten UPC, Multikabel en Essent Kabelcom die de afgelopen twee jaar net als Casema hun tarieven uniformeerden. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) doet daar echter onderzoek naar. Casema-directeur Jos Molenkamp verklaarde de exacte hoogte van het bedrag afhankelijk van ‘overleg met de NMa’ te laten zijn.

Casema zal in navolging van CAIW het onlangs ge├»ntroduceerde Casema TVD anders gaan aanbieden. Voor de ‘circa 15 euro’ die analoge klanten gaan betalen, zal het ‘TVD Basis’ pakket kosteloos worden meegeleverd. Analoge abonnees moeten voor digitale ontvangst een digitale kabelontvanger kopen (op dit moment circa 200 euro), alsmede een smartcard. De ontvangers dienen door Casema te worden gecertificeerd. De prijs van de smartcard is nog onbekend. Onder de naam ‘TVD Plus’ zal een aantal themazenders tegen betaling worden aangeboden die nu nog voor alle TVD-abonnees worden uitgezonden. Dit pakket zal zo’n 5 euro gaan kosten, aldus directeur Jos Molenkamp. Het digitale basis-aanbod bestaat uit de bestaande analoog doorgegeven zenders met enkele zenders die daarbij worden aangevuld. Molenkamp zei dat in ieder geval in 2005 het analoge pakket (van 34 tv-zenders) in takt blijft, vanaf 2006 zal dit mogelijk veranderen door het analoog schrappen van zenders. De directeur van Casema verklaarde verder dat met het digitale aanbod programmaraden ‘outdated’ (gedeteerd, cq overbodig) worden.

Casema zal komend jaar een eigen digitaal kopstation bouwen en een einde maken aan het contract met Mediakabel (technisch leverancier, in handen van UPC en Essent). Volgens de kabelaar is dit op termijn voordeliger. Naar verluid betekent dit een inkomstenderving voor Mediakabel van meer dan 1,2 miljoen euro per jaar. Casema wilde niet kenbaar maken hoeveel geinvesteerd wordt, maar mikt op 133.900 TVD-abonnees in 2005 (10 %) en 80 % penetratie in 2009. Nu telt TVD slechts 24.000 klanten (1,8 %) die via een Sagem (Viaccess) ontvanger kijken. Casema maakt voor nieuwe abonnees voortaan gebruik van de Irdeto-techniek met verkoopontvangers. Casema ziet echter niets in ontwikkelingen als HDTV die in haar optiek te veel bandbreedte vergt en te ‘duur’ zou zijn. Europese satellietaanbieders en kleine Nederlandse kabelaars zien juist wel perspectieven in HDTV.

Casema gelooft heilig in de concurrentie tussen infrastructuren en werpt de politieke stelling van concurrentie op infrastructuren verre van zich. Volgens Jos Molenkamp is alleen op deze wijze ‘tripple play’ (televisie, internet en telefonie) mogelijk om zo een compleet scala van diensten aan te bieden. Ook Casema zal in navolging van CAIW en UPC in 2005 ook telefonie via IP (VOIP ook bekend als ‘digitale telefonie’) aanbieden.

Casema denkt dat internet en digitale televisie steeds verder naar elkaar zal convergeren. Mede daarom heeft het inmiddels een breedbandportal opgezet waar inmiddels de NOS, RTL Nederland SA en SBS Broadcasting BV hun zenders en archiefbeelden in een kwaliteit van 1,8 Mbps beschikbaar stellen voor Casema- & CableWanadoo-internet abonnees.

Casema vermoedt dat middels toepassingen als First Mile TV (een project van het NOB en o.a. Kenniswijk waartegen de kabelsector nota bene fulmineert) op termijn video-on-demand en multimediatoepassingen weer mogelijk worden.

Aangezien Casema zich tegen het principe van concurrentie op infrastructuren keert, verklaart het in een ‘obeservatie’ dat ‘een nog verdergaande monopolisering van de infrastructuur de concurrentie blokkeert alsmede de innovatie van netwerken’. Casema zegt evenwel in gesprek te gaan met KPN, maar wijst KPN op haar gedane investeringen (waaronder UMTS licenties) waar ‘weinig of niets meer over is’ terwijl KPN in de afgelopen jaren volgens Casema ‘niet innovatief heeft geinvesteerd in haar lokale aansluitnet’. Casema wijst de politiek (met de regeringen Kok I/II alsmede Balkenende I/II) erop dat een beleid voor concurrentie op infrastructuren ‘achterhaald is in de tijd’ en aldus niet wenselijk is.

Volgens de PvdA die vorige week kamervragen over Casema heeft gesteld, maakt Casema ‘misbruik van haar dominante marktpositie’ en vraagt de regering in te grijpen bij het kabelbedrijf dat via een door de Raad van State geaccoordeerde uitleg van de Mediawet, de algemene commerciele zenders overhevelde naar het standaardpakket, waardoor ontvangst bij Casema thans 13,30 euro per maand kost (per begin 2005 circa 15 euro per maand). Volgens de PvdA die spreekt van een tariefsverhoging van 58 % voor ontvangst van deze zenders, zou ‘een maas in de wet moeten worden gedicht’. Casema wil juist af van programmaraden en regelgeving hieromtrent. In haar presentatie repte Casema met geen woord over satelliet-operator Canal Digitaal Satelliet die zonder bezit van infrastructuur de grootste groep digitale televisie-huishoudens bedient (meer dan 550.000 huishoudens) en met haar aanbod de grootste bedreiging vormen voor televisie-abonnees van kabelaars.

Casema telt 1,339 miljoen abonnees en is in handen van Carlyle Group (46 %), Providence Equity Partners (46 %) en GMT Communications
Partners (8 %). Het kabelbedrijf dat al jarenlang verliezen maakt zou volgens directeur Jos Molenkamp nog dit jaar ‘zwarte cijfers’ schrijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *