Persverijheid & Italiaanse mediawet…

Vandaag is de dag van de PERSVRIJHEID! Maar….

Afgelopen donderdag heeft de Italiaanse Senaat (Eerste Kamer) heeft ingestemd met de omstreden nieuwe communicatiewet (Gasparri) die de oude Italiaanse mediawet (Meccanico) vervangt. De wet werd begin december ook al door het parlement aangenomen, maar president Carlo Azeglio Ciampi weigerde deze te tekenen waarop de wet werd teruggestuurd naar het parlement. Slechts een deel van de aanbevelingen van Ciampi zijn meegenomen in de nieuwe aanvaarde wetteksten. De wet die in de Tweede Kamer met 311 tegen 246 stemmen werd aangenomen, maakt het voor het bedrijf van Silvio Berlusconi’s Fininvest (Mediaset) mogelijk om 2 miljard euro aan extra omzet te draaien door het loslaten van mededingingsregels. Dankzij een noodwet heeft Berlusconi ervoor gezorgd dat de Mediaset-zender Rete 4 in de (analoge) ether kon blijven en Rai Tre reclame kon blijven uitzenden.
President Ciampi heeft nu de plicht om de te ondertekenen en mag deze de wet niet opnieuw weigeren te behandelen. De partij van Berlusconi heeft er alles aan gedaan de wet voor eind april door de senaat te loodsen: 30 april was de vervaldatum van de noodwet.

Wat betekent de wet nu eigenlijk?
De nieuwe wet betekent dat bedrijven in de brede media & communicatiesector niet meer dan 20 % van de omzet mogen maken. Voor Italie gaat er in die sector volgens de krant Il Sole 24 Ore circa 26 miljard euro om. Daarbij gaat het om kijk- en luistergeld, reclame op radio, televisie, homeshopping, betaaltelevisie, uitgeven van kranten en tijdschriften, publicatie via internet en andere diensten. Boeken, muziek, film en fictieproducties en enkele andere onderdelen zijn geschrapt uit de oorspronkelijke definitie van de media/communicatiesector. Gezien de positie van de (voormalige) nationale telefoonmaatschappij Telecom Italia, mag deze maximaal 10 % omzet in de markt behalen, terwijl het 40 % in de telecommunicatiesector haalt (als enige). Tot 2010 mogen eigenaren van tv-zenders (nationale zenders) geen kranten bezitten (oorspronkelijk was dit twee-duizend acht).

De publieke omroep Rai die reeds in meer dan 50 % van het land in DVB-T (digitale ether) uitzendt, zal dit voor eind dit jaar in 70 % van Italiƫ beschikbaar moeten zijn. Op 1 januari 2007 is het nog steeds de bedoeling analoge televisie in de Italiaanse ether uit te schakelen.
60 dagen na de inwerkingtreding van de wet zal de Rai om worden gezet naar ‘Rai Holding’. Vier maanden nadien zal een nieuwe Raad van Bestuur van de Rai moeten aantreden. Dit nieuwe bestuur zal benoemt worden door een parlementaire commissie in de verhouding vier leden voor de regeringscoalitie, drie voor de oppositie. De voorzitter en het negende lid zal door de minister van Economische Zaken worden benoemd. De voorzitter dient daarbij tweederde meerderheid van de parlementaire commissie ter voordracht te verkrijgen. Tot eind 2005 mag de Rai geen onderdelen verkopen. De Rai zal om te beginnen 10 % van de aandelen op de markt brengen, waarbij per partij men maximaal 1 % van de Rai in bezit mag hebben. De wet die door de regering Berlusconi werd ingediend (door Aleanza Nazionale minister Maurizio Gasparri), kon de steun van Forza Italia, Aleanza Nazionale, Lega Nord en UDC verkrijgen. De opositie (waaronder DS, Margerita en de Groenen (Verdi)) stemden tegen. De nieuwe wet betekent dat Mediaset zeer veel nieuwe omzetmogelijkheden biedt. Rai en Mediaset bedienen 90 % van het kijkerspubliek en de televisie-reclamemarkt.

(c) DutchMedia/DutchMedia Web-log

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *