“Kopje thee drinken met nieuwe SBS-eigenaren”

De Telegraaf Media Groep NV wil graag een kopje thee drinken met de nieuwe eigenaren van SBS Broadcasting SA opdat duidelijk wordt ‘hoe men met de business wil omgaan’, aldus Telegraaf-woordvoerder Hans Elekan. Elekan benadrukt dat zijn bedrijf geinteresseerd blijft in synergieën met televisiebedrijven en vooral vanwege haar kernactiviteit (exploiteren van consumentenmedia) aandeelhouder is in het Nederlandse SBS Broadcasting BV. Woordvoerder Elekan ziet niet direct mogelijkheden met andere partijen om deel te nemen in televisie-ondernemingen. De samenwerking op programmatisch niveau met een aantal ‘coryfeeën’ bij RTL 4 ziet de krant vooral inhoudelijk ingegeven vanuit de raakvlakken met de krant.

Door crossmedia-wetgeving kan De Telegraaf haar belang in radio- of tv-bedrijven thans niet uitbreiden tot meer dan 33,3 %. Elekan wijst op de ongelijkheid met buitenlandse uitgevers, waardoor de Vlaamse (kranten)uitgever De Persgroep wèl het radiostation Noordzee FM kon kopen om Q-Music een plek te geven op de Nederlandse markt.

Telegraaf Media Groep NV verwacht dat de toekomstige eigenaren van SBS Broadcasting SA vooral vanwege een beleggingshorizon eigenaar worden van het bedrijf. Het uitgeversbedrijf wil de constructie helder krijgen. Uit contacten met de toekomstige eigenaren heeft het bedrijf tot op heden volgens de woordvoerder niet veel meer informatie losgekregen dan door het beursgenoteerde bedrijf in de openbaarheid naar buiten is gebracht. De Telegraaf Media Groep NV bezit 27 % van SBS Broadcasting BV. Vereniging Veronica bezit via Veronica Holding BV 9,8 %; SBS Broadcasting SA heeft het controlerende belang van 63,2 %.

Telegraaf Media Groep is zelf ook een kleine aandeelhouder van SBS Broadcasting SA. De uitgever kocht in de loop van dit jaar een belang van circa 2 % (29 miljoen euro).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *