COLUMN- ‘UPC eindigt omstreden methode’ kopt de Volkskrant op haar economie-pagina. En in de inleiding meldt het dagblad ‘hiermee sluit het kabelbedrijf een proefperiode af waarin tienduizenden abonnees in Amsterdam en Rotterdam ongevraagd een UPC MediaBox ontvingen.’ Daarmee lijkt het alsof UPC stopt met het huis-aan-huis leveren van ongevraagde UPC-Mediaboxen aan al haar abonnees en UPC haar strategie zou hebben omgegooid. Het Parool kopt op haar ‘zaken’ pagina “Geen ongevraagde decoder; UPC stopt met in wilde weg opsturen na klacht Consumentenbond”. Niets is minder waar! UPC gaat gewoon door met de eerder aangekondigde strategie, maar belt – zoals eerder aangekondigd door UPC – aan het einde van een kosteloos digitaal kijken-periode van zes maanden nog even of mensen dit willen houden voor 2,16 euro per maand bovenop het van (analoge) standaardabonnement (15,83 euro per maand). Het enige nieuws is dat UPC de Mediaboxen op verzoek van klanten ook al eerder levert. Eén telefoontje naar UPC leert dat UPC dit ook aan de Volkskrant-journalist in kwestie had uitgelegd. Maar blijkbaar weten de Volkskrant en Het Parool het beter, of zou dit door het door sommige journalisten vaak aangehaalde ‘gebrek aan nieuws’ komen (in deze tussen kerst-en nieuwjaar-periode)? DutchMedia is benieuwd of De Volkskrant en Het Parool morgen correcties zullen brengen hin kranten. Aangezien de Volkskrant dit bericht vanmorgen zo meldde, duiken de kopieerdiensten er gelijk op – zonder dat telefoontje naar UPC te doen. En dus meldden websites van journalistieke vakbladen als Adformatie en Broadcast Magazine samen met een aantal andere kopieersites zonder enige controle het foute broodje Volkskrant aap-verhaal. Maar de digitale UPC-kabelontvangers worden gewoon onveranderd de komende periode huis-aan-huis aan elke klant afgeleverd, de misser van de Volkskrant, Het Parool en de kopieersites ten spijt!
UPDATE: Vandaag heeft De Volkskrant de omissie gerectificeerd in een erratum.