Talpa’s RadioDigitaal geopend

Talpa Radio heeeft afgelopen avond de start van acht internetradiostations ingeluid. De radiostations zijn onderdeel van een digitalisering-gedachte van de radiobedrijven van John de Mol. Bij de start verklaarde Talpa Media-directeur Ronald Goes dat DAB niet interessant is voor de commerciële partijen, maar gaf minister-president Balkenende nog wel (de oude gedachte) mee nog na te denken over kansen om de licentieperiode voor Radio 538 te verlengen in ruil voor investeringen in DAB-technieken. Volgens Goes kan de overheid niet verwachten dat commerciële radiostations tien jaar gaat investeren in een techniek die geen winst oplevert.

Met de acht radiostations wil Talpa Radio inspelen op de onlinebeluistering. Eerder startte het bedrijf al het internetradiostations Juize FM dat uitgroeide tot een kabel/internet/satellietzender. De opzet van het platform RadioDigitaal is zo ingericht opdat alle stations via een portal worden uitgezonden. Standaard wordt 64 kbit/s Microsoft Windows Media Player-uitzendkwaliteit aangeboden. Middels registratie kunnen luisteraars (kosteloos) een iets hogere kwaliteit verkrijgen: 128 kbit/s en stemmen op playlists. De bedoeling van de site is dat elke luisteraar via de site de radiostations beluistert via een door TalpaRadio ontworpen omgeving. Daarbij wil het station ook visuele reclame op de site verkopen.

Technisch gezien draait het concept alleen op PC’s met Microsoft Internet Explorer of FireFox waarbij in ieder geval ActiveX plugin en Microsoft Windows Media Player geinstalleerd dient te zijn. Andere browsers en los via een audiospeler de radiostations beluisteren is in principe niet mogelijk. Om dit zo moeilijk mogelijk te maken, zal de radiozender daartoe regelmatig (waarschijnlijk dagelijks) de stream URLs wijzigen.

Oude namen herleven…

De radiostations zijn deels geënt op oude concepten en namen die in de boedel van Radio 10 Gold zaten. Zo is Love Radio aan een nieuw leven begonnen op internet met liefdesliedjes in de vorm van soft pop en romantische muziek. De radiozender stopte op 1 januari 2002 (toen nog onder hoede van Wegener) haar uitzendingen na negen jaar, maar keert na meer dan 4 jaar terug als internetradiozender. Op 9 juni 1999 stopte JFK.FM – toen eveneens van Wegener – na circa 17 maanden met haar uitzendingen als Jazzy/Funky/Kool radiostation in de FM-ether. Bijna zeven jaar later begint de internetopvolger JFK onder de hoede van Talpa Radio aan een nieuw internetbestaan. Inmiddels heeft Arrow Jazz FM overigens ook een jazzachtig, funky/kool-format geintroduceerd. Power FM bestond zo’n twee jaar van 1991 tot 1993 op de kabel. Het krijgt na 13 jaar een nieuw leven als non stop classicrock-internetzender. Kortom rock uit de jaren ’70, ’80 en ’90, oftewel internetconcurrentie voor de AM- en kabel/internet-zender Arrow Classic Rock.

Nieuw is de Nonstop40. Oftewel de Nederlandse Top 40 non stop.in carousselvorm. Ook 24/7 Dance is een nieuwe radionaam en is geënt op het programma Van Diepen’s Dance Department met non stop dancemuziek (van vandaag en morgen) alsmede underground classics. Daarmee gaat 24/7 Dance de concurrentie aan met andere danceradiostations als Fresh FM, XFM, Deep FM, Studio80 en het komende week te starten Zapperz FM. Flashback Radio moet de jaren ’80 terugbrengen, terwijl Hits4Kids vooral kinderen wil aanspreken (concurrent voor Kinderradio en Radio Bembem).

Op termijn wil Talpa Radio meer thema’s in radiostations om te zetten. Het radiobedrijf realiseert zich dat het digitale radioplatform een langer termijninvestering is, maar stelde tegelijkertijd dat deze niet al te hoog is, gezien het nonstopkarakter van de radiozenders. Het ANP RadioNieuws is overigens wel op de zenders te horen zijn.

In de marge van de presentatie….

Bij de presentatie van de radiozenders haalde Talpa Media directeur Ronald Goes de oneerlijke concurrentiele situatie aan die bestaat met het Groothertogdom Luxemburg waarvandaan RTL 4, RTL 5 en RTL 7 uitzenden met een ruimer reclameregime. Goes deed dat op de dag dat de Luxemburgse Groothertog een staatsbezoek aan Nederland aflegt en de algemeen directeur van de drie Nederlandstalige Luxemburgse zenders bij het staatsbanket aanwezig mocht zijn. Procedures die Nederland tot nog toe heeft gevoerd tegen Luxemburg zijn daarbij niet vruchtbaar gebleken, alhoewel Nederland de kwestie nooit heeft durven aanvoeren bij het Europese hof van Justitie. Goes wees ook op het in zijn optiek gebrek aan taakomschrijving bij de publieke omroep. Volgens de Talpa Media-directeur blokkeert de publieke omroepsector in Nederland door haar enterpreneurschap in sommige gevallen commerciële innovatieve markten door zekerheid van overheidsfinanciering. John de Mol, eigenaar van de Talpa-bedrijven, wees de minister-president er op dat het gaaat om investeren in content bij een digitale snelweg waar de regering van heeft gemeld dat deze koploper wil zijn in Europa. Ook wees De Mol op politici die zonder de inhoud van programma’s afdoende te kennen klaarstaan oordelen te geven. Daarmee doelt de media-ondernemer op de kritiek op de ‘Gouden Kooi’, waarbij naar de beleving van De Mol ‘ouderen kritiek hebben’ op zaken waar jongeren naar kijken, iets dat in de recente geschiedenis niets nieuws is. Minister-president Balkenende zei ‘goed geluisterd’ te hebben, maar sprak met enige humor uit best drie kwartier over de omroep en de geschiedenis te kunnen spreken, maar dat dat niet de bedoeling was omdat het bier ook stond te wachten, waarmee de CDA-partijleider de gevoelige thema’s ontweek. John de Mol zei na afloop dat ondanks alle speculaties een aankoop van SBS 6, Net 5 en Veronica – net zoals een mogelijke aankoop van RTL 4, RTL 5 en RTL 7 of de publieke omroep, niet aan de orde is…


John de Mol en Ronald Goes kort na de presentatie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *