MTV Arabiya: Arabische MTV op komst

Viacom-dochter MTV Networks International werkt aan de lancering van MTV Arabiya, een specifieke 24 uursversie van MTV ten behoeve van het Midden-Oosten.

Het Amerikaanse muziektelevisiebedrijf werkt daartoe samen met Arabic Television Network (ATN), dat in handen is van Arabic Broadcasting Network (ABN) van Abdullatif Al Sayegh. Al Sayegh kondigde eind vorig jaar aan met zijn bedrijf vanuit Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten te willen komen met een aantal themazenders die zich op Arabieren richten.

De helft van de populatie in het Midden-Oosten is onder de 25 jaar. MTV Arabiya wil deze groepen jonge mensen bereiken met haar content. In een persverklaring stellen ATN en MTV dat MTV wereldwijd met respect voor de kijkersdiversiteit en de verschillende culturen opereert als onderdeel van de jongerencultuur. De zender zal muziek, lifestyle, tekenfilms, realityprogramma’s, dramaseries, inverviews, reportages en muzieknieuws uitzenden. MTV Arabiya zal ook een aantal Arabische programma’s gaan produceren voor de zender die in de tweee helft van 2007 gelanceerd wordt.

MTV is in het Midden-Oosten thans alleen te ontvangen voor diegenen die de betaaldienst Showtime Arabia afnemen. Dit kost minimaal 29 euro per maand, waarbij de Aziatische/India versie van MTV alsmede de ‘rest van Europa’ versie van MTV aangevuld met VH1 ontvangen kan worden. Slechts 175.000 huishoudens op 36 miljoen huishoudens in het midden-Oosten hebben een abonnement op Showtime Arabia. In totaal zijn er in het Midden-Oosten 1,02 miljoen betaaltelevisiehuishoudens (met verder ADD en Orbit Network), terwijl het (digitaal) schotelbezit (voor de vrij te ontvangen zenders) hoog is onder de 190 miljoen inwoners die het midden-Oosten rijk is. Showtime Arabia is voor 21 % in handen van CBS Corporation, dat voorheen onderdeel was van Viacom, de eigenaar van MTV Networks.

MTV zendt thans onder de naam MTV Mashaweer (Mashaweer betekent kleine reis) dagelijks om 19 uur al een Arabisch programma uit voor de kleine schare abonnees van Showtime Arabia. Het is onbekend hoe MTV Arabiya distributiebeleid er uit zal zien, maar met alleen Showtime Arabia is het bereik zeer gering te noemen.

In het midden-Oosten zijn er in sommige landen redelijk conservatieve normen en waarden waardoor bepaalde muziek(clips) en tv-programma’s niet geaccepteerd worden en bepaalde westerse televisieprodukties niet kunnen worden vertoond voor een groot publiek. Daarnaast wordt MTV als Amerikaanse produkt gezien, en wellicht ook als iconen van een Amerikaanse overheersing, gezien de Amerikaanse politiek in het midden-Oosten. MTV is immers als onderdeel van het beursgenoteerde Viacom via National Amusements Inc.in handen van de 82-jarige Amerikaan Sumner M. Redstone die als miljardair de Democratische partij (financieel) openlijk steunt. Redstone was aanhanger van o.a. president Jimmy Carter en Bill Clinton.

In Saudi Arabiƫ, bekend staand als zeer conservatief, is echter de grootste omzet te behalen voor televisiezenders in het midden-Oosten doordat de reclametelevisiemarkt daar het grootst is.
MTV krijgt overigens in het midden-Oosten ook te maken met al bestaande concurrentie. Het Amerikaanse blad Variety meldde dat de Saudische prins Al Waleed bin Talal (met de zogeheten Rotana zenders) en de Egyptische media-ondernemer Gamal Ashraf Marwan (met de ‘Melody’-zenders) met hun zenders exclusieve overeenkomsten hebben met de meest populaire Arabische muzikanten waarbij deze actief zijn op meerdere platforms.

MTV is in de wereld te zien met 123 zenders in 179 landen in 32 talen voor 495 miljoen huishoudens waaronder ook in een aantal dictatoriale landen waaronder China met MTV China.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *