NOX: vanaf donderdag experimentele nachttelevisie op Tien

Het creatieve televisieproductiebedrijf CCCP.tv en Talpa TV BV starten komende donderdag met experimentele nachttelevisie onder de noemer Nox. Nox – de latijnse benaming voor nacht – krijgt volgens de initiatiefnemers een half jaar de tijd zich te bewijzen. CCCP.tv heeft voor dit doel het voormalige Amro/Amsterdamsche Bank hoofdkantoor aan de Amsterdamse Herengracht/Rembrandtplein gehuurd om vandaar uit live op donderdag en vrijdag een uur lang nachttelevisie uit te zendern. Het monumentale pand dat intern voor het grootste deel gesloopt is, dient de komende maanden als huisvesting en studio van de nachtuitzendingen van Nox.

Zakelijk CCCP.tv-directeur Eelco Kreune zegt dat zijn bedrijf weliswaar de programma’s in opdracht van Tien maakt, maar dat het vooral als samenwerking gezien worden, aangezien het bedrijf er zelf ook een investering in doet. De programmaconcepten zijn zo opgebouwd dat er telkens korte programma’s van 5 tot 15 minuten worden uitgezonden met telkens andere formats. Nox wil vooral grensverleggend en experimenteel alsmede gedurfd overkomen. Met een knipoog naar het NOS Journaal start de zender met een NOX Journaal (samen met amateurnieuwsdienst Skoeps). Het meest opzienbarend is het programma ‘Jouw Begrafenis’ waarin een begrafenis van een levend persoon wordt gesimuleerd. Verder staat de komende tijd een comedybattle, ‘tsjikkaz’ (‘onbevreesde meiden met een opdracht’), Sterrenbingo en ‘Wat de boer niet kent’ (docusoap over boeren die naar de stad komen) op het programma. Nox wil overigens ook bewerkstelligen dat men naar de studio in het voormalige bankhoofdkantoor komt.Doordat bij de sloop van het interne gedeelte van het gebouw de verwarming is weggehaald, is het gebouw overigens niet verwarmd. Het zakelijk model is volgens de initiatiefnemers dat enerzijds met telkens nieuwe formats bekeken wordt wat wellicht een kans voor verdere ontwikkeling kan maken (de bedoeling is elke acht weken de programma’s voor het grootste deel te vervangen) en anderzijds met commerciele partijen nieuwe reclame-concepten (zoals live reclame) worden ontwikkeld. CCCP.tv die onder andere bekend is van Sixpack (samenwerking met Heineken), zei desgevraagd dat achter dit programma niet een bepaalde sponsor zit. Nox werkt overigens ook via internet en wil de mening van haar programma’s via haar website. Voor het programma heeft het zes vaste presentatoren aangenomen, veelal nieuw talent (Joost Rutte, Maxim Hartman, Lauren Verster, Dennis van de Ven, Tim Haars en Marien van der Kooij). Het motto van Nox is ‘slapen kan altijd nog’.

One thought on “NOX: vanaf donderdag experimentele nachttelevisie op Tien”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *