ProSiebenSat.1 Media AG wil Veronica Uitgeverij en daarmee Veronica Magazine en TotaalTV verkopen. Dit blijkt uit een deze week uitgegeven Duits kwartaalbericht van het mediaconcern waar deze uitgeverij samen met Net 5, SBS 6 en Veronica TV onder vallen. Volgens het kwartaalbericht is ProSiebenSat.1 Media in april begonnen met het verkoopproces van de uitgeverij. Het mediabedrijf verwacht een verkoop in de komende maanden te realiseren. Reden is volgens een woordvoerder van de Nederlandse tak van ProSiebenSat.1 Media dat er zich geinteresseerden voor een overname hebben gemeld. Volgens de woordvoerder bestaat er ook een kans dat Veronica Uitgeverij niet wordt verkocht, dit hangt volgens de woordvoerder van de potentieel geinteresseerden. Telegraaf Media Groep NV zegt desgevraagd interesse te hebben voor een overname, maar meldt er nadrukkelijk bij dat het sterk afhangt van de voorwaarden.
Veronica Uitgeverij is de enige printactiviteit van ProSiebenSat.1 Media; ook Veronica Litho en Veronica Concept Design zijn betrokken bij het verkoopproces. Veronica Uitgeverij was tot september 2003 in handen van Vereniging Veronica. Sinds september 2003 wordt deze uitgever gecontroleerd door SBS Broadcasting BV als gevolg van de toen aangekondigde intensieve samenwerking tussen Vereniging Veronica. SBS Broadcasting BV werd op haar beurt in het najaar van 2005 overgenomen door KKR en Permira. KKR en Permira brachten ‘moeder’ SBS Broadcasting SARL medio 2007 onder bij ProSiebenSat.1 Media AG waar KKR en Permira ook aandeelhouders van zijn. Van de oorspronkelijke samenwerking tussen Vereniging Veronica en ProSiebenSat.1 Media blijft na de verkoop alleen het gebruik van het merk Veronica voor televisie over.
Veronica Magazine is het grootste omroepblad van Nederland met een betaalde kernoplage van 998.835 exemplaren volgens de meest recente cijfers van Het Oplage Instituut (vierde kwartaal 2007). Oplagecijfers van het in januari jl. verschenen TotaalTV, die het opgeheven blad TVSatellite heeft vervangen zijn nog niet beschikbaar. Een mogelijke verkoop werd in februari jl. nog door Adformatie gemeld, waarbij de Nederlandse tak van ProSiebenSat.1 Media AG een dergelijke optie nog ontkende.
Veronica Uitgeverij BV heeft het recht om de programmagegevens van de publieke zenders Nederland 1, 2 en 3 af te drukken, aangezien deze de programmagegevens vrijgeeft op voorwaarde dat dit is voor een onderneming waar ook Nederlandse tv-zenderactiviteiten onder vallen. Als Veronica Uitgeverij BV verkocht wordt aan een bedrijf die niet gelieerd is aan Nederlandse televisie-activiteiten zou de levering hiervan in geding kunnen, aangezien de publieke landelijke omroep een wettelijk en door de Raad van State toegestaan monopolie met deze stelregel daarop heeft. De landelijke publieke omroep heeft dan ook enige zeggenschap over aan wie Veronica Uitgeverij wordt verkocht.
ProSiebenSat.1 Media AG draaide in het eerste kwartaal een omzet van 729,1 miljoen euro. 86,76 miljoen euro daarvan is afkomstig uit Vlaanderen (o.a. VijfTV en VT4) en Nederland (o.a. Net 5, SBS 6, Veronica TV en Veronica Uitgeverij). ProSiebenSat.1 Media AG draaide een nettoverlies van 7,9 miljoen euro. Het operationeel resultaat voor belastingen en rente EBIT) bedroeg 49,9 miljoen euro. In totaal betaalde het bedrijf netto 60,3 miljoen euro aan rentelasten in het afgelopen kwartaal. Het balanstotaal van ProSiebenSat.1 Media bedraagt 6,034 miljard euro, waarvan 3,57 miljard uit is gezet aan lange termijn leningen die de overnames van het bedrijf moeten financieren. Naast Veronica Uitgeverij is ook de Scandinavische betaaltelevisiegroep C More Group (waar Canal+ in Scandinavie onder valt) door ProSiebenSat.1 Media AG in de verkoop gezet.
Ik zou het leuk vinden als RTL Nederland Veronica Magazine gaat kopen.
Dat zou dan meteen omgedoopt moeten worden naar 538 Magazine zodat men niet gratis reclame maakt voor de concurrent.
Kunnen ze gelijk TotaalTV zenders en indeling aanpassen. Wel FashionTV en niet BBC 3,4 rijmt niet helemaal.