Italie: Berlusconi’s Mediaset met nog meer netten!

Mediaset, de mediagroep waar premier Silvio Berlusconi via Fininvest de meerderheid van bezit heeft aangekondigd haar televisiemacht nog verder uit te breiden. Mediaset kondigde ter waarde van 104 miljoen euro de aankoop van Home Shopping Europe S.p.A aan, licentiehouder van de analoge homeshopzender ‘CanaleD’.

Daarmee verkrijgt Mediaset de vijfde eigen landelijke Italiaanse frequentie. Thans bezit Mediaset drie landelijke frequenties waarop het analoog Rete 4, Italia 1 en Canale 5 uitzendt alsmede een eigen digitale multiplex (DVB-T) waarop het o.a. Rete 4 uitzendt. Middels een overeenkomst met TF1/Ben Amar heeft het bedrijf ook indirect de controle over een andere multiplex (DFree) waar Canale 5 en Italia 1 in DVB-T worden uitgezonden samen met o.a. SportItalia (de zender van TF1/Ben Amar). Mediaset kondigde aan Canale D bij aankoop onmiddelijk na de toestemming van de autoriteiten volledig te digitaliseren en circa 40 % van de capaciteit van de nieuwe digitale multiplex aan derden te verhuren. In Italië is een digitaliseringsproces gestart die er toe moet leiden dat binnen enkele jaren de analoge terrestrische televisie – de primaire ontvangstbron voor Italianen – wordt opgeheven. DVB-T ontvangst is in Italie kosteloos.

Aangezien Mediaset de een zeer dominante marktpositie heeft, de regering Berlusconi de mededingsregels zo heeft aangepast dat het bedrijf in vergelijking met de oude wetgeving aan veel minder antitrustregels hoeft te voldoen, kan het bedrijf voorlopig nog sterk groeien. Hierdoor is concurrentie steeds moeilijker. Mediaset verhuurt nu al via DVB-T een zender als BBC World, die ondanks haar sterke berichtgeving voor de meeste Italianen een onbegrijpelijke zender is; via DFree wordt de Franse zender La Chaine Info (LCI, het Franse nieuwskanaal van TF1) uitgezonden. Deze zenders zijn voor de Italiaanse markt van onbetekenis als het gaat om concurrentie met Mediaset die (samen met de regering Berlusconi) dankzij dit soort zenders kan claimen dat er meer ‘keuze’ is zonder dat de positie van deze mediagroep maar op enigerlei wijze daadwerkelijk beconcurreert wordt van commerciële zijde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *