Ziggo: wederom hogere winsten, hogere omzetten; tv-omzet stagneert

De grootste kabelexploitant van Nederland, Ziggo heeft over het afgelopen kwartaal wederom hogere omzetten en operationele resultaten gerapporteerd. De totale televisie-omzetten stagneren.  Dit blijkt uit de vandaag bekend gemaakte kwartaalcijfers over het derde kwartaal. Het bedrijf boekte een omzet van 375,63 miljoen euro (was 363,69 miljoen in het tweede kwartaal) met een EBITDA-winst van 210,07 miljoen (was in het tweede kwartaal nog 206,937 miljoen). EBITDA is winst voor belasting, rente, amortisatie en afwaardering. Het operationeel resultaat na amortisatie en afwaardering bedroeg 134,6 miljoen; dit was in het tweede kwartaal nog 131,87 miljoen euro. De netto-winst van Ziggo was 39,474; dat is iets lager dan in het tweede kwartaal toen nog 47,815 miljoen werd gerapporteerd. Dit laatste komt door een iets hogere afwaardering en amortisatie. Het nettoresultaat is vergeleken met vorig jaar door andere financieringswijzes met een radicaal lagere amortisatie (afschrijving van de goodwill) positief geworden.

Opvallend is dat de r/tv-omzet bij Ziggo in totaliteit licht daalt in het afgelopen kwartaal. De R/tv-omzet bedroeg 157,9 miljoen euro ten opzichte van 158,4 miljoen euro in het tweede kwartaal. Alhoewel de pluspakketten daarbij stijgen, daalt de omzet in de standaardpakketten, ook op jaarbasis. Dit komt door het verlies aan klanten. Door hogere omzetten bij de pluspakketten is dit op jaarbasis nog wel stijgend. Op 1 september jl. is het nieuwe pluspakkettenmodel van kracht geworden bij Ziggo; pas bij de vierde kwartaal-cijfers valt iets te zeggen over de impact hierover in de cijfers.

De totale schuldenlast van Ziggo (het hoogste holdingbedrijf) bedroeg op 30 september jl. 5,48 miljard euro, waarvan 2,23 bij de eigen aandeelhouders. In totaal betaalde Ziggo 120,2 miljoen aan rentelasten in het afgelopen kwartaal. Ziggo Bond Company BV is tot aan 2017 gefinancierd.

In het derde kwartaal werd het terugbrengen van het aantal analoge kabeltelevisiekanalen bij Ziggo voltooid naar 25. Ziggo telde 3,021 miljoen klanten op 30 september jl.  In het half jaar daarvoor verloor Ziggo 42000 klanten. In het derde kwartaal was dat net iets meer dan regulier, waarmee Ziggo uitkomt op 72 % aan klanten in het eigen verzorgingsgebied, waarbij inmiddels meer dan 2,1 miljoen klanten (ook) digitaal kijkt (69,6 %). Het aantal digitaal extra betalende kijkers (pluspakketten) bedraagt thans 944.000 op 30 maart was dit nog 921.000. In het tweede kwartaal verloor Ziggo nog een flink aantal klanten, toen volgens eigen zeggen vanwege Eredivisie-seizoensinvloeden. Met de invoering van de nieuwe pakketten en het weer beginnen van de competitie, heeft Ziggo dat aantal uiteindelijk fors weten te verhogen.

Beursgang

Ziggo voormannen Bernard Dijkhuizen en Bert Groenewegen stelden tijdens de telefonische investeerdersconferentie dat het bedrijf bezig is zich goed voor te bereiden op een beursgang, maar dat het de ‘markt is die bepaalt wanneer het een goed moment is’ en het ‘een vraag voor de aandeelhouders’ is wanneer en of Ziggo naar de beurs gaat. Warburg Pincus en Cinven, private equitybedrijven zijn de eigenaren van Ziggo. Dijkhuizen is overigens geenszins bevreesd voor concurrentie: “zoals onze cijfers tonen, zijn wij extreem succesvol in concurrenten te verslaan en veel klanten van hun kant op onze infrastructuur te verkrijgen. Het wordt moeilijk voor hun, want wij hebben de kansen en wij hebben zulke aantrekkelijke oplossing dat het moeilijk wordt om ons te verslaan,” aldus de zelfverzekerde algemeen directeur (CEO) van Ziggo die stelde dat slechts heel beperkt weglopende klanten naar concurrerende glasvezelaanbieders overstappen.

One thought on “Ziggo: wederom hogere winsten, hogere omzetten; tv-omzet stagneert”

  1. Zitten voor de tv afdeling wel wat onzekerheden in.
    Klanten worden op 1 November geconfronteerd met afbouw van regionale kanalen en dat is iets wat de meerderheid van alle klanten gewoon weg nog niet weet.
    Vreemde actie om de meeste regionalen eraf te gooien terwijl zelfs UPC ze er onlangs allemaal opzet.
    Het ruimte gebrek excuus ken ik al sinds 2000 van casema en word elk jaar wel eens van stal gehaald als het Ziggo uitkomt.
    Ben benieuwd of dit na 1 November voor veel commotie zorgt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *