Amerikanen versus EU?…!

De Vrije Radio Omroep Nederland BV is verkocht. De Amerikaanse investeringsmaatschappij Advent International heeft via een Luxemburgse holding en VRON Holding BV voor circa 90 % bezit genomen van de Vrije Radio Omroep Nederland BV, de officiele BV-naam van Radio 538.
Gefeliciteerd voor Lex Harding (pseudoniem voor Lodewijk den Hengst die overigens circa 10 % behoudt!), maar ook voor Wessel van Diepen en Will Luikinga die hun 1 % belangen hebben verkocht. Rob Out en Peter de Jager hebben daarmee hun ‘radiokindje’ definitief verkocht.

De balans voor de commerciële radiosector is daarmee voor het eerst dat van de landelijke commerciële radiostations de meerderheid in niet-Nederlandse handen is. Drie daarvan in niet-EU handen. Sky Radio en Radio Veronica zijn immers voor 93 % in handen (via Sky Radio Ltd) van News Corp. RTL FM en Yorin FM behoren net als RTL 4, RTL 5 en Yorin (tv) tot RTL Group SA, op haar beurt gecontrolleerd door het Duitse Bertelsmann AG.

ID&T Radio (Duncan Stutterheim), BusinessNieuws Radio (Financieele Dagblad, oftewel HAL Investments en Willem Sijthoff), Noordzee FM (TalpaRadio oftewel John de Mol), Arrow Classics Jazz (Ad Ossendrijver, Willem van Kooten en Merwede Groep) blijven als puur Nederlandse landelijke FM-ether radiostations over. In de tv-industrie zijn er overigens helemaal geen Nederlandse commerciële initiatieven meer; ook het door sommigen als Nederlands getypeerde Endemol is duidelijk in Spaanse handen.

Is dat slecht? Nee en ja. Nee, omdat er uiteraard een groot goed is als vrij verkeer van goederen en diensten in de Europese Unie. Ja, want je kan je afvragen of Nederland moet toestaan dat veelal Amerikaans (niet-EU) kapitaal zo kan investeren in Nederland met het kapotconcurreren van Nederlandse initiatieven.

Waarom bestaan bepaalde zenders/formats niet meer, waarom kan bepaalde originaliteit niet (meer), waarom kan een echt Nederlandse invulling bij sommige themazenders lastiger, terwijl andere landen die beschermende interne regels daartoe hebben die wel hebben is dan de vraag. En dan blijkt dat de Amerikaanse invloeden niet direct, maar globaler bekeken wel degelijk hun impact hebben. Amerikaanse bedrijven kunnen vanuit hun gigantische thuismarkt met veel meer kracht in markten actief zijn met het gebruik van hun Amerikaanse produkten. Het gekke is echter dat omgekeerd nagenoeg onmogelijk is. De Verenigde Staten weert niet-Amerikanen in de media op hun thuismarkt. Kijk naar hoe moeilijk Endemol werd toegelaten en naar het gegeven dat Keith Rupert Murdoch (News Corp) zich moest naturaliseren tot Amerikaan om het imperium FOX en 20th tot zich te kunnen nemen. Het is dan toch niet zo gek om de 49 % regel in te stellen? Met andere woorden zenders (r/tv) die 70 % of meer van Nederland bereiken mogen slechts voor maximaal 49 % in handen zijn van (uiteindelijk) Amerikaans kapitaal. Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk kennen ook dergelijke regelgeving. Zo gek is het niet?!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *