EENzijdige embargo over tv-reclame/SPOT

Als mediajournalist krijg je allerhande persberichten en wordt je uitgenodigd voor persconferenties en presentaties.

Gek is het echter als een organisatie een persbijeenkomst organiseert en te voren in een EENzijdig opgelegde embargo de persinformatie al daags te voren afgeeft. De Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) begaat vandaag deze fout.

Hierdoor komt aan de ene kant het nut voor die persbijeenkomst in het geding (immers de informatie ligt al bij de journalisten), aan de andere kant kunnen journalisten deze informatie zo publiceren: immers een EENzijdig opgelegd embargo is leuk, maar is EENzijdig en dus geen bindende afspraak.

In het specifieke geval van SPOT gaat het om het bekend maken van NETTO bestedingen voor reclame in de televisiesector 2003, prijsontwikkelingen en verwachtingen voor 2004. Ik ben benieuwd wie dit EENzijdige embargo als eerste zal schenden….

SPOT kent de Stichting Ether Reclame (STER), IP (reclameverkoopmaatschappij RTL), SBS Broadcasting BV, MTV Networks BV, The BOX, Omroep Reclame Nederland (Regiozenders), Fox Kids, Discovery Channel NL en National Geographic Channel NL als participanten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *