Toekomst Viva Media AG/The BOX onzeker?!

Zoals inmiddels langer bekend, is het beursgenoteerdeViva Media AG bezig zichzelf te verkopen. Het consortium van eigenaren, waaronder Vivendi Universal (15,3 %), Time Warner (30,6 %) en de oprichters/management is volgens Duitse media al enige tijd bezig met het vinden van een nieuwe eigenaar.

Onder Viva Media AG vallen Viva, Viva Plus (51 %), het productiebedrijf Brainpool; een Poolse, Hongaarse en Zwitserse versie van Viva, alsmede het Nederlandse The BOX.

Geinteresseerden voor overname waren tot nu Haim Saban (oud-mede-eigenaar van Fox Kids Europe en nu eigenaar van het Duitse ProSiebenSat.1 Media AG), Viacom’s MTV Networks, Walt Disney Corp., maar ook RTL Group SA.

In het geval van overname door Viacom/MTV Networks, zou dit tot verdere monopolisering in de muziektelevisiemarkt leiden in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Polen en Duitstalig Zwitserland. Bij overname door RTL Group SA zou een interessante nieuwe situatie ontstaan in zowel Duitsland, Zwitserland als Nederland.

Immers voor RTL is muziektelevisie zo goed als branchevreemd. Voor Duitsland zou het de deelneming zijn in resp. de vijfde en zesde zender (naast RTL, RTL II, Super RTL, Vox en de nieuwszender N-TV) en voor Nederland de vierde tv-zender (naast RTL 4, RTL 5 en Yorin). Circa 12 % van de omzet van Viva Media AG komt buiten Duitsland. Viva Media AG maakte over 2003 een netto verlies van 44,5 miljoen euro op 53,4 miljoen euro omzet over muziektelevisie. Over alle activiteiten behaalde Viva Media AG een omzet van 113,8 miljoen euro met een netto verlies van 42,28 miljoen euro. The BOX was volgens Viva de beste bijdrager aan de internationale televisie-omzet; losse resultaten hierover zijn niet bekend gemaakt.

(bij overname van dit artikel, gelieve bron DutchMedia web-log aangeven!) (overname van dit bericht door Verenigingen, Stichtingen, VOF’s, NV’s of BV’s niet gewenst)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *