Vergelijkingen van een consumentenprogramma…..

Verhitte discussies en reacties naar aanleiding van de uitzending van het consumentenprogramma TROS Radar. Via verscheidene fora. Bij TROS Radar zelf, Satellitemagazine.com maar ook via sat4all.com en de nieuwsgroep nl.media.tv en nl.media.satelliet.

In het programma dat met een kijkdichtheid van 8,5 % door 1,251 miljoen huishoudens werd bekeken (Marktaandeel 18,2 %) werd naast een uitgebreid item over voedselveiligheidsinformatie, de Nederlandse vergelijking tussen satellietontvangst, DVB-T en kabel gemaakt. Daarbij ging het programma vooral uit van de primaire ontvangstmogelijkheden: de ontvangst van publieke en commerciele televisiezenders.

Volgens mijn eigen berekening betaalt 89 % van de Nederlandse kabelhuishoudens (oftewel diegenen die klant zijn bij de Top 5 van de Nederlandse kabelaars: UPC, Essent Kabelcom, Multikabel, Casema en Delta Kabelcomfort) gemiddeld 14,20 euro per maand aan de kabel..Uit de prijsvergelijking bevestigde TROS Radar de eerder door de Consumentenbond gepresenteerde mening dat satellietontvangst uiteindelijk het goedkoopst is. Het eigenaardige aan de presentatie van satellietontvangst door het Nederland 2-consumentenprogramma is dat dit zonder vooroordelen heeft plaatsgevonden!

Opvallend aan de discussies op de verscheidene fora is dat mensen erop wijzen dat digitale betaaltelevisiepakketten van kabelaars niet gemeld zijn. Weliswaar is dit een optie, maar uiteindelijk is dit een tegen extra betaling beschikbare toevoeging aan het analoge kabel-aanbod, waarbij men verplicht is een analoog abonnement te hebben. Bovendien is digitale kabeltelevisie geen produkt dat zich als (makkelijk toegankelijke) primaire televisie-ontvangstmogelijkheid laat omschrijven. Wellicht zit hier ook de angel van dit produkt voor de kabelsector die er maar niet in slaag het aantal digitale kabelkijkers te verhogen.

Ander kritiekpunt op het programma is dat de beeldkwaliteit van de analoge kabel zou zijn vertekend en dat dit zou komen door slechte aansluitingen in huis. Bij sommigen is dat zo. Maar bij velen is het nog steeds zo dat het kabelsignaal niet mooi is vergeleken bij DVB-T en satellietontvangst. In Amsterdam (de grootste stad van Nederland) is het algemeen bekend dat bepaalde kabelkanalen gewoon slecht worden doorgegeven.

Ander misverstand dat velen vanuit de hoedanigheid van satellietkijker hebben, is dat voor de ontvangst van de publieke en commerciĆ«le zenders geld gevraagd wordt. Door de ingewikkelde wijze van het contract van Canal Digitaal Satelliet lijkt dit zo. Maar de praktijk is dat na de investeringen van de smartcard (en die is relatief duur) en de satellietontvanger desgewenst zonder abonnement naar de gecodeerde zenders Nederland 1, 2, 3, RTL 4, RTL 5, Yorin, SBS 6, Net 5, Veronica, Fox Kids, TMF, Radio 2, 3FM en 4 gekeken en geluisterd kan worden (naast al het vrije ongecodeerde aanbod). De 19,95 euro per jaar die Canal Digitaal Satelliet voor het zogeheten ‘settopboxpakket’ vraagt is vooral voor de mogelijkheid om goedkoper (let wel!) te mogen bellen naar hun servicenummer alsmede een ‘garantie’ bij diefstal/verlies. De praktijk is dat als maandelijks de updatepuls voor de Mediaguard2-smartcard binnen is, het settopboxpakket overbodig is.

Uiteindelijk heeft elke infrastructuur zijn voor- en nadelen. (ja bij satellietontvangst kan bij aansluiting van meerdere televisies alleen hetzelfde signaal worden gedistribueerd tenzij met meer ontvangers of twintuners wordt gewerkt. Maar hier staan uiteraard weer voordelen tegenover [mogelijkheden ingebouwde harddisks e.d.] en ontbreekt de realisatie dat op lange termijn uiteindelijk de kabel hetzelfde probleem bij digitalisering zal kennen).

Nederlandse huishoudens die voor meer dan 90 % een kabelabonnement hebben (en daarmee samen met Belgie uit de EU-boot valt qua marktverdeling), realiseren zich veelal te weinig welke mogelijkheden er verder bestaan voor primaire televisie-ontvangst. Radicaal stijgende kabeltarieven de afgelopen drie jaar bij vooral UPC, Essent Kabelcom Casema zorgen er wellicht voor dat de consument uitkijkt naar andere mogelijkheden. Getuige een forse stijging van het aantal satelliethuishoudens naar meer dan een half miljoen (het afgelopen jaar) blijkt hier een vorm van resultaat uit.

Uit de discussies blijkt overigens hoe met valse argumenten op de site van TROS Radar vermoedelijke medewerkers van UPC en Essent Kabelcom zichtbaar zich als kabelpropagandisten zich in de discussie mengen met uitlatingen die reguliere consumenten niet zouden bezigen.
(‘Voor de meeste gezinnen is een schotel gewoon geen optie’ – ondanks dat onderzoekcijfers van de Stichting KijkOnderzoek het tegendeel bewijst), (‘Maar Essent Kabelcom pakt alles wel goed aan in het voordeel van de klant’ – terwijl de administratie van Essent al zeer lange tijd een puinhoop is, getuige de langdurige vermelding bij de Top 3 van Vara’s Kassa, het nog niet hebbend over UPC).

Misschien is het juist deze wijze van opstelling van de kabelsector (zie ook de uitlatingen van Rob van Esch bij AVRO Radio 2-Antenne 2) die ertoe leiden dat het imago van de kabelsector maar niet kan verbeteren, ondanks pogingen met campagneslogans als ‘Haal alles uit de kabel’. Als repliek is hier – net als bij een eerdere oude slogan ‘bij de kabel heb je keuze’ – het probleem dat je moeilijk kan kiezen op de kabel uit hetgeen ondergetekende graag ‘uit’ die kabel zou wensen te ontvangen waar satellietontvangst als enige infrastructuur – middels free to air ontvangst – het antwoord op heeft als het om radio en televisie gaat…

De uitzending van TROS Radar is hier terug te beluisteren (druk daarna op PLAY)

De vergelijking van TROS Radar is op hun website na te lezen

Het forum van TROS Radar over kabel, satelliet en DVB-T

Het forum van Satellitemagazine.com over de uitzending en de vergelijking

Sat4all.com met een discussie over de uitzending en de vergelijking

de nieuwsgroep nl.media.tv

de nieuwsgroep nl.media.satelliet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *