KPN gaat zelf Digitenne aanbieden naast Digitenne

Telecomoperator KPN heeft tijdens een persconferentie aangekondigd per 18 oktober zelf het volledige aanbod van het digitale etherpakket Digitenne aan te bieden onder de naam ‘Digitale TV van KPN’. Volgens KPN is een groothandelscontract met Digitenne afgesloten ter afname van het Digitenne-aanbod aan eigen klanten. De prijsstelling bij KPN zal voor met name KPN ADSL-abonnees lager liggen dan bij Digitenne zelf: bij KPN is dit 7,95 euro per maand. Indien alleen KPN-telefonie wordt afgenomen is de prijs 10,95 euro per maand; terwijl bij afname van alleen KPN-DVB-T televisie de abonnementsprijs 13,95 euro per maand bedraagt. KPN biedt op EEN abonnement beeld op maximaal drie ontvangers (smartcards). Digitenne zelf vraagt 8,95 euro per maand en 14,95 euro per maand bij beeld op drie ontvangers. Opvallend is dat KPN de drie premiumzenders van Canal+ in tegenstelling tot Digitenne zelf, NIET als optie aanbiedt. Hierover stelt KPN in onderhandeling te zijn met Canal+.

Het grote verschil tussen het aanbod van KPN en Digitenne is verder het zeer sterk subsidiëren van DVB-T ontvangers. KPN zal haar digitale etherpakket aanbieden via haar website, Primafoon alsmede grootwinkelketens. Opvallend daarbij is dat KPN deels dezelfde ketens inzet die ook Digitenne inzet (waaronder BCC, IT’s, Correct, Expert, Mediamarkt e.d.) KPN kondigde aan met Samsung een contract te hebben gesloten voor de levering van initieel ‘enkele tienduizenden’ ontvangers. Deze ontvangers kosten als ‘single tuner’ 39,95 euro; een ‘twin tuner’ kost 69,95 euro. Digitenne zelf vraagt middels haar onlineshop met een korting 129 euro voor een Samsung ‘single tuner’.

Concurreren met Digitenne zelf?!

Digitenne introduceerde haar gecodeerde DVB-T aanbod in april 2003 en wist tot nu circa 40.000 abonnees te trekken. Volgens KPN staat de introductie los van het aanbod dat Digitenne zelf zal blijven voeren onder eigen merknaam. Koninklijke KPN NV bezit 30 % van de aandelen van Digitenne Holding BV. Volgens KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer is het vergroten van het belang in Digitenne naar 40 % nog niet gerealiseerd, al ligt er wel een accoord. KPN en zenderexploitant Nozema NV hebben van de minister van Economische toestemming verkregen hun belang uit te breiden tot elk maximaal 40 %, waarbij het NOB haar belang naar 10 % ziet slanken. Het NOB investeerde overigens de afgelopen periode niet in Digitenne. NOB en Nozema zijn beide NV’s die gecontroleerd worden door de Staat der Nederlanden. Nozema wacht op een splitsing en gedeeltelijke privatisering.

KPN had oorspronkelijk de wens 49 % van Digitenne te verkrijgen. Volgens openbare informatie werd Digitenne de afgelopen periode middels converteerbare leningen van de zijde van KPN en Nozema in leven gehouden. Ad Scheepbouwer wilde niet ingaan op financiële aspecten anders dan dat er nu geldstromen naar Digitenne zullen lopen ter afname van het groothandelscontract. KPN stelde dat het met Digitenne in overleg is voor een ‘vesnelde’ landelijke uitrol. Die is nu voorzien voor eind 2008, maar KPN spreekt over ‘eind 2006 waar het overgrote deel van Nederland’ het aanbod zal kunnen ontvangen. Nu is het DVB-T aanbod alleen in de Randstad beschikbaar. KPN wilde niet ingaan op berichten alsof KPN oorspronkelijk de volledige operationele leiding had willen overnemen van KPN om de exclusieve verkoper van het Nederlandse DVB-T aanbod te worden.

Onderzoek xDSL televisie

KPN-vertegenwoordigers stelden dat deze onderzoek doen naar een opwaardering van het ADSL-netwerk naar ADSL2+ of VDSL. Met deze technieken hoopt KPN op lange termijn snelheden van 20 tot 40 MBps tot aan huis te realiseren opdat meer videodiensten aangeboden kunnen worden. Een besluit hierover is nog niet genomen. Ondertussen stelt KPN middels dochter XS4all en de Stichting DSL TV naar nieuwe proeven te kijken van het project www.dsltv.nl, maar deze zijn meer voor experimentele doeleinden bedoeld. KPN erkende dat in andere landen telecomoperators veelal verder zijn met xDSL televisiepakketten, maar wees erop dat daarbij gebruik op meerdere televisie (meerdere abonnementen) lastig is, terwijl dat in Nederland populair is (Nederlanders hebben gemiddeld 1,6 tv-toestel in huis). Vooralsnog ziet KPN xDSL achtige televisie-initiatieven als aanvullende dienst met bijv. op aanvraag achtige toepassingen.

Kabelaanvraag?!

KPN heeft afgelopen zomer bij de tien grootste kabelexploitanten een aanvraag gedaan voor de huur van zes kanalen ter inzet van digitale televisie via de kabel. In reactie op de uitlatingen van de kabelexploitanten (met name Essent Kabelcom en UPC) inzake deze aanvraag zegt bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer de bewegingen wel te begrijpen, maar deze worden door de KPN-topman omschreven als een ‘achterhoedegevecht’. Volgens Scheepbouwer gaat de kabel gewoon ‘open’ op basis van de nieuwe telecommunicatiewet. KPN zei dat ze zelf met exploitanten als Tele2 soortgelijke ervaring heeft, waarbij destijds ook werd afgevraagd wat de toegevoegde waarde is die een derde op het netwerk van KPN heeft. Met name Essent Kabelcom wees in juni jl. in een persbericht op de ‘extra (nieuwe) content’ die toegevoegd kon worden aan haar digitale kabelplatform (TV Home), terwijl Casema van mening is dat met de stap van KPN een monopolisering van infrastructuren plaats vindt. Een gesprek tussen Casema en KPN leidde niet tot een structurele oplossing. In het ideale geval van KPN zou deze – net zoals met Digitenne is afgesproken – via de kabelaars zelf een compleet (digitaal) aanbod aanbieden zonder tussenkomst van die kabelaar zodat geen analoog abonnement hoeft worden afgenomen. Volgens Scheepbouwer is met twee (niet bekend gemaakte) kabelaars een constructief gesprek gaande; de KPN-leiding denkt dat het uiteindelijk een OPTA-zaak zal worden. Met de kleine kabelaar CAIW (80.000 huishoudens in Westland, Maassluis en Aalsmeer/Uithoorn) schijnt KPN overigens in tegenstelling tot de grote kabelaars zeer ver
gevorderd te zijn in haar gesprekken. Essent Kabelcom stelt dat circa EEN maand geleden een uitnodiging tot een gesprek tussen directies is uitgegaan, maar dat KPN hier niet op heeft gereageerd.

Geen satelliet

KPN stelde niet geinteresseerd te zijn in uitzendingen via satelliet. Volgens de Raad van Bestuur is jaren geleden de keuze voor een investering in DVB-T gemaakt en is vanwege de grote populariteit van de kabel, dit medium het meest interessant. Desalniettemin is satelliet met 8,3 % van de Nederlandse huishoudens (meer dan 581.000 huishoudens) de populairste digitale televisie-infrastructuur.

VERSUS/OF

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *