4 mei 20 uur 2005: dodenherdenking als onderbreking van comedyseries?
COLUMN- 4 mei om 20 uur is het moment waarop 60 jaar na het einde van de tweede wereldoorlog twee minuten stil wordt gestaan bij overledenen in de oorlogen waar Nederland in betrokken was. Opvallend is hoe dit jaar alle commerciele zenders daarmee omgaan. RTL 4 ruimt tussen de reclame, RTL Nieuws en de dagelijkse soap Goede Tijden, Slechte Tijden ruimte in voor de dodenherdenking. RTL 5 doet dat met de aanloop van een Britse comedyserie, Yorin met de soap Onderweg naar Morgen en Schiphol Airport. SBS 6 onderbreekt haar ‘Shownieuws’ voor de dodenherdenking, terwijl Net 5 tussen twee comedyseries in 11 minuten inruimt. Op Veronica TV gaat om 20:05 Seinfeld vrolijk voort met de grapen en grollen gevolgd door een actiefilm. Overigens is ook de publieke landelijke omroep haar commerciele belang niet vergeten: na de dodenherdenking is de Champions League wedstrijd Liverpool-Chelsea te zien. RTL Nederland en SBS Broadcasting BV tonen zich op deze wijze als ware commerciële zenders: het maatschappelijk of geschiedkundig belang doet er nauwelijks toe. ‘Actienieuws’, ‘Het leed dat overspel heet’, ‘Temptation Island’, ‘Mr Bean’, ‘Rozengeur & Wodkalime’, afgewisseld met een enkele film over de nasleep van na de oorlog (RTL4) en een verdwaalde reportage (RTL 5) zijn blijkbaar het maatschappelijk engagement dat de commerciele zenders in Nederland tonen rondom de dodenherdenking. Eén tip voor de tv-zenders: maak eens een uitgebreide documentaire over de rol in de Tweede Wereldoorlog van de (uiteindelijke) eigenaar van RTL Nederland, Bertelsmann AG en waarom het bedrijf enkele jaren geleden nog deze rol ontkende met misbruik van haar mediamacht opdat onderzoek hiernaar door kritische journalisten ernstig belemmerd werd. Hiervoor is in Nederland – waar men de mond vol heeft over persvrijheid – nauwelijks aandacht geweest!