MTV Networks BV gooit de merknaam Alex overboord. Het bedrijf is van mening dat de combinatie van de merknaam ‘Alex on the Box’ en The Box tot verwarring leidt bij de kijkers. Daarom zal de zender voortaan de merknaam The Box handhaven. Daarbij zal de zender haar urbanconcept verder uitbouwen. De zender gaat door met de dagelijkse soap onder de naam Alex FM, waarvan er inmiddels 100 afleveringen in de uitzendschema’s staan. Ook het reportageprogramma Moccah wordt geprolongeerd. Het aantal muzikale uren per dag (20) blijft gehandhaafd.
Vanaf komende maandag 19 september zal met een nieuw zenderplan worden gestart. Het zenderplan is opgesteld door de scheidende zenderchef Dorine Baas. The Box zal voortaan haar programmablokken concentreren (op werkdagen) in de tijdsblokken 15 tot 17 uur en 22:20 tot 00 uur. Daarmee wil het station met name in de middaguren schoolgaande jongeren beter bedienen. Overigens wordt in de avonduren een deel van de middagprogramma’s opnieuw uitgezonden. Gedurende de rest van de uitzenduren blijft The Box non stop muziek op aanvraag (geregionaliseerd) uitzenden. Nieuw in de uitzendschema’s is ‘411’ een gepresenteerd muziekprogramma dat vanaf locatie ook aandacht geeft aan evenementen alsmede nieuw talent. Verder programmeert The Box een aantal Amerikaanse series.
In de zomer verklaarde algemeen MTV-directeur Ligtvoet dat The Box financieel ‘niet winstgevend genoeg’, maar dat was volgens hem op korte termijn ‘geen probleem’. Zolang er een groeimodel is en er duidelijke keuzes gemaakt worden kan de dochter van het Amerikaanse muziekzenderbedrijf zich deze situatie permiteren. “Achteraf bekeken waren we misschien een beetje naief”, zo stelde Ligtvoet destijds over hetzenderconcept dat volgens hem ‘niet super’ draaide en op teveel gedachtes hinkte. Het nieuwe zenderplan zal de zender weer moeten doen laten groeien. (mogelijk later meer)