Voorlopig geen echt Nederlandse HDTV-zender…

Er komt vooralsnog geen echt Nederlandse HDTV-zender, naast het premiumaanbod van Sport1 HD/Film1 HD en het aanbod van de paneuropese HD-themazenderbedrijven HD1 (Euro1080) en National Geographic HD. Dit bleek tijdens een presentatie van Erik Huizer van NOB Cross Media Facilities tijdens CrossMediaCafé van Immovator. Huizer is de afgelopen periode bezig geweest met een flinke lobby om belangrijke Nederlandse mediapartijen zover te krijgen opdat een HDTV zender als proefproject de komende twee jaar kan uitzenden. Onder de naam ‘FirstMover TV’ is het NOB al enige tijd samen met Kenniswijk BV, Surfnet, Telematica Instituut en Casanet actief met het aanbieden van HDTV-signalen voor gebruikers van Surfnet, KPN FTTH Eindhoven en Kenniswijk Eindhoven.

Huizer had een beroep gedaan op minister Brinkhorst (D66) van Economische Zaken opdat daarmee een nieuwe markt een impuls kon krijgen en Nederland een nieuwe voortrekkersrol zou kunnen verkrijgen in de markt van Hoge Definitie Televisie. Huizer – die ook hoogleraar is aan de Universiteit Utrecht, betreurt deze ‘politieke’ beslissing, om de ‘markt’ het werk te laten doen. Het ging om een bedrag van 1,5 miljoen euro. NOB Cross Media Facilities, nog steeds een dochter van de staats-NV NOB Holding NV, heeft voor zo’n 650.000 een HD-uitzendstraat gebouwd ten behoeve van het WK Voetbal die daarna onbenut zal blijven. Volgens de NOB-man zal Nederland door de houding van de Nederlandse overheid vooral een land worden waar veel van buitenlandse bedrijven afhankelijk zal zijn. Overigens is het in de media-industrie met uitzondering van Talpa TV en de publieke zenders zo dat alle televisiestations in niet-Nederlandse handen zijn. Ook in de creatieve industrie zijn de meeste bedrijven (Endemol, IDTV e.d.) in niet-Nederlandse handen. Commerciële omroepbedrijven die in Nederland actief zijn, hebben tot nu geen serieuze interesse getoond om in HDTV actief te worden. In landen als Duitsland en Frankrijk is dit anders. Volgens Huizer komt dit omdat aldaar door de grote van de landen al met een bereik van ‘één promile’ al een interessante doelgroep bereikt kan worden en er initieel geen winst mee te bereiken valt. De publieke zenders hebben voor nieuwe investeringen andere zorgen dan HDTV, gezien forse bezuinigingen aldaar.

Euro1080, het bedrijf achter de pan-Europese HD-zender HD1, start in oktober met een nieuw cultureelzenderconcept onder de naam HD3. Deze zender zal met verschillende regio-versies starten, waaronder een Nederlandse versie. De ‘hoofdzender’ HD1 zal zich dan meer gaan richten op lifestyle, luxe en sport. HD3 zal kunst, muziek, architectuur alsmede reisprogramma’s aanbieden; 70 % zal paneuropees aan produkties zijn, 30 % nationaal gebonden. Euro1080 zegt al coproductie-accoorden in de maak te hebben met de NPS. De zender HD3 zal via kabel en satelliet beschikbaar komen (Astra1D, 23,5 graden Oost), maar zal vooral via de kabel met de Nederlandse versie beschikbaar komen via de netwerken van Casema, Essent Kabelcom/@Home, CAIW en Multikabel. Met UPC voert het bedrijf nog onderhandelingen.

UPC die bij monde van Erik Jan Gelink alle comotie en de overhyping van HDTV trachte te relativeren, wees er op dat ten onrechte het beeld was ontstaan dat UPC massaal zou inzetten op HDTV voor het WK Voetbal. Volgens Gelink gaat UPC pas voor HDTV als alles daar echt klaar voor is. Thans gaat het volgens Gelink slechts om een ‘gecontroleerde’ introductie. Overigens waren het vooral de andere grote kabelaars Casema en Essent Kabelcom/@Home samen met CAIW en Multikabel die HDTV voor het WK Voetbal hebben ‘gehyped’. Tijdens de presentaties van het CrossMediaCafé bleek dat er grote onwetendheid bestaat over HDTV bij het grote publiek. Slechts 30 % van de Nederlanders zou weten wat HDTV nu echt is, ondanks dat er volgens een presentatie van marktonderzoeksbureau GFK bij monde van Laurens van den Oever 90 % van de LCD 16/9 toestellen HD-Ready zijn. Tijdens de presentatie van GFK bleek dat HD DVD’s/HD Blue Ray een onderbelichte markt is, voor velen, maar wellicht doorslaggevend voor HD-producties!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *