VPRO als eerste met ‘rode knop’ functie op reguliere zender

De VPRO komt als eerste Nederlandse omroep met ‘rode knop’ multimediamogelijkheden op een reguliere zender. Het nieuwe popmagane 3voor12.TV – dat vanaf deze week op het vernieuwde Nederland 3 wordt uitgezonden – wordt van de mogelijkheid voorzien om vanuit het reguliere tv-programma in het multimediale ‘popmagazine’ terecht te komen van 3voor12.

Doordat alleen UPC multimediale mogelijkheden via digitale kabeltelevisie aanbiedt, is de dienst ‘rode knop’ alleen bij UPC Digital-kijkers beschikbaar. Andere digitale kabeloperatoren als Casema, Essent Kabelcom, Multikabel, CAIW, KPN/Digitenne, Canal Digitaal Satelliet en KPN/Mine bieden deze dienst niet aan. De kabelaars die de dienst niet aanbieden hebben vooralsnog technisch geen platform voor dit soort multimediadiensten.

Via de multimediadienst van UPC Digital kan de kijker ‘verdieping’ verkrijgen via het 3voor12-aanbod van bepaalde elementen uit de Nederland 3-uitzending. Deze is overigens ook via internet beschikbaar. Het combineren van doorkijkmogelijkheden binnen digitale televisie-omgevingen is in landen als het Verenigd Koninkrijk (Sky Digital UK), Italië (Sky Italia), Frankrijk (CanalSat), Spanje (Digital+) al enige jaren mogelijk bij diverse zenders, en dan met name via satelliet. 3voor12 biedt bij UPC Digital al de mogelijkheid om via een portal haar twee tv-kanalen en zes radiokanalen tezamen met een magazine in multimediavorm te gebruiken. De VPRO is de eerste Nederlandse omroep in Nederland die ten volle structureel gebruikt maakt van deze dienstverlening via een digitale televisieplatform. De grote commerciële omroepbedrijven waaronder SBS Broadcasting BV, RTL Nederland BV en Talpa TV BV zijn volstrekt afwezig met daadwerkelijke draaiende initiatieven ondanks hun herhaalde (soms zelfs jaarlijkse) aankondigingen om te komen met bepaalde nieuwe digitale initiatieven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *