Minister Van der Hoeven wil reclameregels (toch) versoepelen

CDA-mediaminister Maria van der Hoeven wil de reclameregels voor de commerciĆ«le Nederlandse tv-zenders versoepelen. Dit blijkt uit een schrijven die Van der Hoeven aan de volksvertegenwoordiging heeft verstuurd. De nummer drie van het CDA spreekt over het toestaan van ‘splitscreenreclame’, het verkorten van de minimumduur van reclame (thans 90 seconden) en het versoepelen van regelgeving omtrent het mogen onderbreken van films (thans elke 45 minuten). en het verruimen van mogelijkheden voor sponsorvermeldingen. De OCW-minister meldt samen met de minister van Economische Zaken een onderzoek te hebben gedaan dat binnenkort geopenbaard zal worden onder de naam ‘Televisiereclame en technologische veranderingen’. Alhoewel de minister van OCW spreekt van het verminderen van het concurrentienadeel voor de zenders van SBS Broadcasting BV, MTV Networks BV en Talpa TV BV ten opzichte van de Luxemburgse mediawet waaronder RTL 4/RTL 5/RTL 7 uitzenden, is dit relatief. Volgens het Commissariaat voor de Media blijft een verschillend speelveld bestaan zolang de Luxemburgse medietoezicht en de regelgeving daartoe ernstig blijft verschillen van Nederland. Zoals bekend heeft Luxemburg nauwelijks mediatoezicht en praktisch geen sanctieprocedures (anders dan een intrekkingsprocedure van licenties), waardoor RTL Nederland praktisch vrij spel heeft in het wel of niet hoeven naleven van spelregels.

Van der Hoeven hoopt dat ze nog dit kabinet een voorontwerp tot wet kan indienen opdat het nieuwe kabinet de wetswijzigingen snel kan doorvoeren. De aankondiging van Van der Hoeven volgt op het enkele weken geleden tegenstemmen door de Tweede Kamer op een amandement van de VVD die verruiming van reclameregels wilde mogelijk maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *