Wisseling MTV-themakanalen bij UPC Digital leidt tot actie

De wisseling van muziekkanalen bij UPC Digital heeft voor het eerst bij UPC geleid tot klachten over het digitale aanbod. UPC heeft de Nederlandse themakanalen van MTV Networks BV toegevoegd aan haar aanbod. Het gaat daarbij om TMF NL, TMF Party en MTV Brand New alsmede Nick Jr. Daarnaast heeft het de horrorzender Zone Horror (van het UPC-zusterbedrijf ChelloMedia/Zone Vision), de Nederlands muziekproduktzender Sterren.nl van de publieke landelijek omroep (TROS) toegevoegd alsmede NOS Journaal24. Laatstgenoemd kanaal is ook via het digitale standaardabonnement bij UPC Digital te zien.

Om plek te maken voor deze nieuwe zenders heeft UPC Digital een aantal internationale muziekkanalen van MTV Networks Europe geschrapt. VH1 Classic, MTV Base, MTV Hits en MTV2 zijn hierdoor niet langer via UPC Digital beschikbaar. Een groep kijkers ageert met name over het gemis van VH1 Classic en MTV2. MTV Networks zegt desgevraagd bij monde van directielid Jochem de Jong dat deze met haar zenders maximale distributie nastreeft bij de kabelaars. Sommige kabelaars geven alle zenders door (zoals Essent Kabelcom/@Home, red.), maar soms worden er keuzes gemaakt, aldus De Jong. Volgens de MTV-zegsman ligt de keuzeverantwoordelijkheid bij de kabelaars. MTV Networks tracht op haar beurt de Nederlandse kanalen zo breed mogelijk distributie te geven. Overigens staat Jochem de Jong sympathiek tegenover eventuele acties om zenders als VH1 Classic en MTV2 terug te brengen bij UPC Digital, maar verwijst de mensen de actievoerders wel door naar UPC. Het ‘chelloo’ forum is inmiddels een actie begonnen om de zenders te brengen bij UPC Digital. VH1 Classic, MTV2, MTV Base en MTV Hits alsmede VH1 zijn in het UPC-gebied exclusief via satelliet via het zogeheten basispakket als onderdeel van themazenderaanbod van Canal Digitaal Satelliet beschikbaar (7,95 euro per maand). De Nederlandse themazenders MTV Brand New, TMF Pure en TMF NL zijn dan weer niet via satelliet beschikbaar.

Ronald van der Aart meldt namens UPC Nederland dat dit een bekende discussie is die veelal analoog gevoerd wordt. Het is voor het eerst dat die nu ook digitaal aan de orde is bij UPC. “Het aantal muziekkanalen neemt toe. We merkten dat het aantal onevenredig groot werd,” aldus Van der Aart. UPC moest een keuze maken omdat ze tegen de limieten aanliep van de thans beschikbare digitale capaciteit. UPC heeft geprobeerd om overeenkomstige formats van zenders te ontdubbelen. Zo is MTV Hits vergelijkbaar met TMF en heeft de muziek van MTV Base enige gelijkenis met The Box. Het pluspakket (inclusief analoog 19,99 euro per maand) bij UPC Digital telt in totaal 91 zenders; het digitale standaardaanbod 50 zenders (inclusief analoog 17,99 euro per maand).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *