Misleidende ‘eigen’ campagnes omtrent digitalisering ethertelevisie

Verschillende commerciële operatoren in de digitale televisiemarkt zijn eigen campagnes gestart omtrent de digitalisering van de analoge ether. Opvallend is dat daarbij elk bedrijf zijn eigen gekleurde informatie over de omschakeling geeft.

Kabelexploitant Essent Kabelcom/@Home stelt bijvoorbeeld in een persbericht ten onrechte: “Tienduizenden televisiekijkers die nu nog kijken met een spriet of harkantenne zullen daarna geen televisie meer kunnen kijken en dus verstoken blijven van Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3 en de regionale omroep.” Canal Digitaal Satelliet en het blad TVSatellite (van SBS Broadcasting BV) stellen in een advertentie ‘de antenne verdwijnt’ met de mededeling: “Op 11 december aanstaande wordt het aanaloge ethersignaal definitief stopgezet. Dit betekent dat iedereen die nog televisie kijkt via de hark- of sprietantenne, vanaf dat moment geen ontvangst meer heeft.”

Zowel Essent Kabelcom/@Home als Canal Digitaal Satelliet/TV Satellite gaan voorbij aan het gegeven dat antenne’s soms in gebruik kunnen blijven in de combinatie met een digitale etherontvanger opdat Nederland 1, 2 en 3 alsmede de regionale publieke omroep na 11 december ongecodeerd beschikbaar blijven en wijzen alleen op het ‘alternatief’ van satellietontvangst (Canal digitaal Satelliet) of kabelontvangst (Essent Kabelcom/@Home).

Essent Kabelcom/@Home spreekt zelfs van ‘ethertelevisiegedupeerden’. Het op één na grootste kabelbedrijf gaat alle niet-abonnees in haar verzorgingsgebied aanschrijven met een aanbieding om analoge en digitale kabelteievisie twee maanden op proef te gebruiken, waarbij het nieuwe abonnees een digitale kabelontvanger cadeau doet evenals de kabelaansluitkosten. Volgens woordvoerder Bart Ledegang is de actie vooral bedacht om meer kabelklanten te verkrijgen en ‘inactieven’ te laten overwegen om (weer) kabelklant te worden.

Canal Digitaal Satelliet doet overigens geen aanbieding aan nieuwe satellietkijkers. Volgens Kees Färber, operationeel directeur van Canal Digitaal Satelliet is er over de communicatie door de overheid en de operatoren wel een bijeenkomst geweest met als doel éénduidige communicatie. Concreet is afgesproken dat de datum éénduidig wordt gecommuniceerd, maar dat over de verdere manier en oplossingen de bedrijven elk hun eigen communicatie plegen. De overheid heeft op haar beurt zelf de verantwoordelijkheid om de eigen communicatie te doen, aldus Färber. Volgens de Canal Digitaal Satelliet-zegsman is het weliswaar zo dat soms een antenne gebruikt moet blijven worden, maar volgens Färber is het uiteindelijk zo dat een consument daar bij de speciaalzaak geinformeerd wordt over hoe de zaken exact zitten en hiertoe ook met de verschillende partijen over is afgesproken dat dit gecommuniceerd kan worden. Het ministerie van OCW heeft overigens vooral ingezet op advertenties via de regionale kranten en huis-aan-huis bladen, waarin ze verwijst naar haar eigen site.

Tevoren de campagne heeft de Tweede Kamer aangedrongen op een correcte informatie richting de kijkers. Verantwoordelijk CDA-minister Maria van der Hoeven heeft hiertoe ook toezeggingen gedaan aan de Tweede Kamer.

Koninklijke KPN NV heeft een ‘Publieke Omroep Pakket’ in het leven geroepen waarbij ze een operator gebonden DVB-T ontvangers en een kleine binnenhuisantenne levert. KPN meldt daarbij niet dat de DVB-T ontvanger operator gebonden is en geen free to air/ongecodeerde DVB-T signalen kan ontvangen die niet door haar zijn ‘geaccordeerd’. Gevolg is dat de Duitse en Vlaamse multiplexen uit resp. Vlaanderen (VRT), Wallonië (RTBF) en Duitsland met deze ontvangers niet zichtbaar worden. KPN levert overigens ook een smartcard opdat de huishoudens zich aanmelden voor het commerciële DVB-T pakket, maar vermeld in haar informatie niets over andere (goedkopere) etherontvangers of andere ontvangstwijzen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *