TMF Radio nu officieel aangekondigd

De start van TMF Radio op 27 december aankomende is vanmiddag officieel door MTV Networks BV, Sky Radio Groep (Sienna Holding BV) en RTL Nederland BV aangekondigd middels een persaankondiging. TMF Radio zal met de ondertitel ‘altijd hits’ zich met non stop hitmuziek richten op ‘populaire hits uit de hitlijsten van dit moment en de hits van morgen en Nederlands talent’. Daarmee wil TMF Radio aansluiten bij het televisiemerk TMF. De zender is een ‘samenwerkingsverband’ genoemd tussen de drie bedrijven. Eerder berichtte o.a. DutchMedia al over deze zaak (zie hieronder).

RTL FM BV (cq. Music Country BV) – onderdeel van RTL Nederland BV – blijft eigenaar van het kabelkavel en de uitzendlicentie. TMF Radio zal per komende woensdag de partij die worden die de muzikale en technische invulling voor RTL FM BV zal verzorgen. Sky Radio Groep verzorgde dit sedert 1 oktober jl, waarbij het sinds eind november de zender ‘Sky Radio the Christmas Station’ op het RTL FM-netwerk uitzond.

Woordvoerder Jan Willem van Hofwegen van Sky Radio Groep kon nog geen nadere informatie geven over hoe de exacte verhouding tussen de samenwerkingspartners er uit ziet. “In principe werkt TMF Radio met de gelijke inbreng van MTV Networks BV en Sky Radio Groep, waarbij bijvoorbeeld Erik Kross (muziekprogrammeur) van MTV Networks en Uunco Cerfontaine (creative director) van Sky Radio Groep elk hun eigen expertise inbrengen voor de programmering van de radiozender.” aldus Van Hofwegen. De radio-operatie zal technisch – net als thans het geval is – bij Sky Radio Groep vandaan komen.

Over de financiele investering willen de partners MTV Networks en Sky Radio Groep desgevraagd geen mededelingen doen evenmin over het te verwachten winstmoment. Dan Ligtvoet (algemeen directeur MTV Networks BV) zei hier eerder in een uitgelekt Adformatie-stuk over dat dit in 2008 zover zou zijn. Volgens Van Hofwegen was het thans niet aan de orde om RTL FM te kopen, en heeft RTL Nederland deze situatie geprefereerd. RTL Nederland heeft na het teloorgaan van de etherfrequenties van RTL FM aangegeven de zender te willen verkopen. Onduidelijk is waarom dit nooit is gebeurd.

Het is de bedoeling TMF Radio op zoveel mogelijk platforms aan te bieden, daarom zal ook op internetradio en toekomstige digitale toepassingen worden ingespeeld. Onduidelijk is overigens waarom MTV Networks niet gekozen heeft voor de aankoop van een FM-radiostation, zoals bijvoorbeeld Slam! FM.

De kabeldistributie van de radiozender is volgens woordvoerder Jan Willem van Hofwegen bij de start 100 %. Toch hebben steeds meer programmaraden RTL FM (en dus ook TMF Radio) niet langer opgenomen in hun adviezen voor uitzendingen op de kabel. Het gaat daarbij o.a. om de gebieden Haarlem, Amsterdam e.o., Hilversum, Flevoland, Rotterdam, Gelderland-Zuid, Zuid-Oost Noord-Brabant en Harderwijk. Deze adviesen worden uiterlijk 1 juli (als het om UPC-gebieden gaat) geimplementeerd; alleen met een overeenkomst met de kabelexploitant buiten het basispakket om of een herzien advies, kan de radiozender distributie in deze gebieden behouden. Met het verlies van deze gebieden zou de radiozender een fors deel van haar bereik verliezen, aangezien het om de grootstedelijke UPC-Randstadgebieden gaat.

TMF Radio is niet de enige landelijke zender die zich op jongeren richt met hitmuziek. Zenders als Slam! FM, Radio 538, Radio 3FM, Caz en Q-Music pretenderen dat evenzo, en hebben daarbij het voordeel van FM-etherdekking. De praktijk is dat onder de doelgroep 20-34 jarigen Radio 538, Radio 3FM, Q-Music, Radio Veronica en Sky Radio de beste vijf beluisterde stations zijn in die doelgroep, terwijl dit voor 13 tot 19 jarigen resp. Radio 538, Q-Music, Sky Radio, Slam! FM en Caz zijn (Radio 3FM volgt daar net na). RTL FM behaalde in de laatste luistercijfermeting (oktober/november) een marktaandeel van 0,9 % en een luisterdichtheid van 0,2 %, haar dalende trend voortzettend sinds het op 8 juli jl. haar FM-etherfrequenties verloor.

One thought on “TMF Radio nu officieel aangekondigd”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *