RTL 4 heeft in 2006 met 22,9 % van de (netto) televisiereclamemarkt haar laagste reclame-omzetprestatie geleverd uit de afgelopen vijf jaar. Dit blijkt uit losse zendermarktcijfers van de Stichting Promotie Televisiereclame die het beursgenoteerde RTL Group SA op haar website heeft geplaatst. De reclame-omzetprestaties van RTL 4 lopen sinds 2004 terug.
In het (sportjaar) 2004 mocht de Luxemburgse zender nog 30,8 % van alle Nederlandse televisiereclame-inkomsten tot de hare rekenen, waarna dit aandeel inzakte; in 2005 bedroeg het 27 %. RTL 5 haalde vorig jaar 10 % uit de televisiereclamemarkt, met name dankzij deze verbeterde prestatie wist RTL Group haar verliezen voor Nederland te beperken; RTL 7 behaalde 5 % van de televisiereclamemarkt. Zoals bekend was de totale reclametelevisie-omzet voor RTL Nederland in 2006 gedaald van 333,8 miljoen euro naar 324,1 miljoen euro; slechts door een toename van ‘interactieve’ omzetten wist RTL Nederland haar omzet te verhogen. RTL Nederland – marktleider in de televisiemarkt – heeft met haar 324,1 miljoen euro een televisiereclame-omzetaandeel van 37,9 % (was in 2005 39,9 %). Indien het Talpa-omzetdeel naar RTL zou gaan zou dit aandeel op 43,4 % uitkomen. RTL 4 werd enkele jaren geleden door de leiding van RTL Nederland nog aangeduid als ‘wonder’ wat betreft de reclame-omzetprestaties. RTL 4 was in 2006 met 15,8 % marktaandeel (in 2005 17,8 %) bij de groep 20-49 jarigen in de avonduren (14,7 % bij 6+, in 2005 16 %) de best bekeken zender van Nederland in 2006.
David, appels met peren, je kan de inkomsten van Talpa niet op deze manier bijtellen. Nog los van het fairshare de indexering is bij de rtlers beter. Zal minimaal 45% worden….
Wat jij doet mag ook niet 🙂 Ik heb gesteld dat als je Talpa terugrekenend bij RTL ZOU optellen je uitkomt op 43,4 %. Maar het hangt van veel meer factoren af, dat ben ik met je eens..