ProSiebenSat.1 Media AG stopt met blad TVSatellite; Totaal TV opvolger vanaf januari 2008

ProSiebenSat.1 Media AG stopt januari 2008 in Nederland met het blad TVSatellite. Veronica Uitgeverij – onderdeel van de Nederlandse ProSiebenSat.1 Media-dochter SBS Broadcasting BV – vervangt het blad door het nieuwe blad Totaal TV. Volgens een woordvoerder is de wens om inhoudelijk een verbreding te zoeken voor de tweede print-uitgave van ProSiebenSat.1 Media AG reden hiervoor.

Totaal TV zal zich vanaf komend voorjaar richten op alle digitale huishoudens en niet louter op de satellietdoelgroep zoals bij TVSatellite van oorsprong de opzet was. Oftewel digitale kabelkijkers, digitale etherkijkers (DVB-T/Digitenne), IPTV-kijkers en satelliethuishoudens behoren vanaf dan tot de doelgroep van het blad. Totaal TV zegt zich te richten op 25 tot 45 jarigen met een nadruk (60 %) op mannen. De makers van het blad hebben bekend gemaakt met een ‘drukoplage’ te komen van 100.000 exemplaren en gaan er van uit dat de gebruikers van de verschillende infrastructuren één doelgroep vormen. Een woordvoerder verwacht dat het blad de bestaande satellietdoelgroep als abonnee zal weten te behouden en de abonnees uit andere kijkersgroepen zal weten aan te boren leidend tot een substantieel aantal lezers/abonnees. De advertentie-tarieven van Totaal TV zijn beduidend hoger dan thans bij TVSatellite het geval is.

Inhoudelijk zal het blad zowel aandacht besteden aan digitale televisie, alsmede mobiele telefonie, tv-schermen, audiosystemen en navigatie-apparatuur alsmede aandacht blijven schenken aan satellietontwikkelingen en eens per kwartaal een frequentiebijlage maken. Totaal TV zal – net als TVSatellite – tweewekelijks verschijnen. Een exact lanceer moment is nog niet bepaald.

Volgens de meest recente cijfers van Het Oplage Instituut was de betaalde Nederlandse kernoplage van TVSatellite in het tweede kwartaal van dit jaar 39434. In het buitenland (met name Vlaanderen) bedraagt dit aantal 3673. Vergeleken met enkele jaren geleden is dit een drastische daling: in drie jaar tijd verloor het blad meer dan 5000 betalende lezers, ondanks een groei van satelliethuishoudens in Nederland en de start van het Vlaamse satellietpakket TV Vlaanderen. Het blad wist de afgelopen periode nauwelijks adverteerders te trekken. In de omroepbladenmarkt valt op dat het een wisselvallige omgeving is, waar vooral de ‘oude’ omroepbladen (VARA TV Magazine, NCRV Gids en Avrobode/Televizier) te maken hebben met dalingen, terwijl met name minder omroepvereniging-gekleurde bladen als TV Krant en het tweewekelijkse TVFilm goed doen (ruim 100.000 betaalde exemplaren). De laatstgenoemde tweewekelijkse Avro-uitgave van BV Programmabladen AKN is een concurrent voor TVSatellite/Totaal TV. TVSatellite heeft zich overigens de afgelopen jaren steeds minder geprofileerd als satellietblad en is de ondertitel ‘de gids voor schotel- en andere digitale kijkers’ gaan voeren sinds enige tijd.

De afgelopen jaren trachtte het blad middels populairdere verhalen en input van hobbyisten als Satnerds tevergeefs nieuwe lezers aan te trekken. Hoe de journalistieke insteek van het nieuwe Totaal TV zal zijn, is nog onbekend. TVSatellite is als afzonderlijke uitgave (destijds Veronica Satellite) tijdens de publieke periode van Vereniging Veronica ontstaan in 1990 als onderdeel van Veronica Uitgeverij (nadat het sinds 1985 als bijlage bij Veronica Magazine was verschenen) . In 2003 werd Veronica Uitgeverij onderdeel van SBS Broadcasting BV dat op haar beurt sinds juli dit jaar deel uitmaakt van ProSiebenSat.1 Media (op haar beurt wordt deze gecontroleerd door KKR en Permira).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *