Wisselende geluiden uit radiomarkt in turbulente economische tijden

Uit een rondgang bij radiostations blijkt dat ze wisselende ervaringen hebben in antwoord op vragen over hoe het hun aan de inkomstenkant vergaat en hoe ze de vooruitzichten voor 2009 zien. George Bohlander, directeur van het Radio Advies Bureau die opdrachtgever is van het Continu Luister Onderzoek en nagenoeg de hele radiobranche verenigd, zegt dat in een teruglopende economie te merken is dat ‘mediabestedingen sterk teruglopen’. Volgens Bohlander kijken adverteerders angstig rond om te bezien wat er gebeurt; volgens de directeur van RAB valt niet te ontkennen dat ook radiobestedingen onder druk komen te staan. “Geluiden die ik hoor geven echter voor oktober nog een redelijk positief beeld. Het medium radio heeft het voordeel dat ad hoc worden geschakeld en flexibel kan worden omgegaan. Je ziet dat adverteerders die positieve elementen van radio inzien. Mogelijk dat wel een aantal budgetten on hold zijn gezet en nu vooral op korte termijn wordt ingekocht,” aldus Bohlander. RAB openbaarde medio oktober nog dat over het derde kwartaal ten opzichte van vorig jaar 9,6 % aan netto mediabestedingen meer is uitgegeven (47,694 miljoen euro). Hier dient nog wel circa 15 % aan mediabureaubijdrages worden afgehaald om te bezien wat de radiostations hebben omgezet aan radioreclame.

Martkleider Radio 538 (in handen van RTL Nederland Holding) stelt ‘geen last’ te hebben van teruglopende advertentie-inkomsten door een ecomoische crisis. “Radio doet het altijd goed in een laagconjunctuur. Ook nu zitten we gewoon goed op koers voor een recordjaar’, aldus een woordvoerster die nog eraan toevoegt 2009 ‘vol vertrouwen’ tegemoet te zien en ‘niets’ van terughoudendheid te merken in gesprekken met adverteerders. Aangezien RTL Group, waar Radio 538 geconsolideerd onderdeel van is, beursgenoteerd is, worden diens cijfers openbaar in resp. maart (jaarcijfers) en augustus (halfjaarcijfers).

Arian Buurman van de Stichting Ether Reclame (STER) die reclame voor de publieke landelijke omroep verkoopt stelt dat de omzetten dit jaar ‘conform’ verwachting zijn en dat haar verwachting is dit jaar hoger uit te komen dan vorig jaar. Daarbij neemt Buurman de totale omzet in ogenschouw. “Radio groeit heel licht. Radio is voor ons lastig, deze maanden gaat het iets onder verwachting,” aldus Buurman die geen concrete cijfers kan noemen. Volgens Buurman is er in de totale advertentiemarkt wel degelijk iets te merken van de economische situatie en is het iets lastiger om langere termijncontracten te maken maar actiematig kan er wel meer.

Q-Music-directeur Peter Bossaert wijst er op dat de economische realiteit voor radiobedrijven in de financieringen een verandering brengt. “Het is moeilijker geld te verkrijgen om te investeren in je bedrijf. Al heb je een fantastisch plan, nu blijft de geldkraan even dicht. Alleen als je direct geld oplevert, krijg je nog financiering,” aldus Bossaert. Volgens de Q-Music-directeur is dit voor de radiosector des te wranger gezien de verdeelmethode van de radiofrequenties die tot onverantwoorde overbieding in 2003 leidde en kan leiden tot het omvallen van meerdere radiopartijen. “De Nederlandse markt is te klein voor dit soort type kosten,” aldus Bossaert die vervolgt: “bij tegenvallende inkomsten heeft bijna elke radiopartij een probleem. De reservelaag is beperkt. Bij een nieuwe verdeling moet ook rekening worden gehouden met een teruglopende situatie. Als de overheid pluriformiteit wenste, krijg je nu met de torenhoge lasten vooral eenheidsworst omdat het alternatief onbetaalbaar is. Dat krijgt de regering als een boemerang terug in zijn gezicht,” aldus Bossaert.

Toch is de crisis niet noodzakelijk ‘slecht nieuws’ voor radio, denkt de Q-Music directeur. “Het is een tatisch medium, goedkoop en onmiddellijk inzetbaar. Ik merk aan de voorstellen dat grote budgetten en imago investeringen even worden uitgesteld, maar ik denk dat het voor Q-Music toch een mooi jaar wordt,” zo spreekt Bossaert die kan melden dat onlangs het nettowinstpunt bij Q-Music is bereikt, maar waarbij de directeur er op wijst dat ‘de investeringen nog lang niet niet zijn terugverdiend’.

In de afgelopen tijd is een aantal problemen in de radiosector naar boven gekomen, die al dan niet te maken hebben met een economische teruggang. Juize FM, Radio Digitaal en Radio Noordzee Nationaal worden als Talpa-projecten stopgezet. Talpa Radio heeft een conflict aangaande betalingen van licentiebedragen in Denemarken met betrekking tot Radio 100FM, de regionale zender in West-Nederland, City FM wordt in de ether vervangen door Radio Decibel nadat Boomerang deze overnam en Slam!FM heeft door het economische tij gereorganiseerd en een deel van haar personeel moeten ontslaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *