Televisiesector krijgt inkomstenklap: 2009 betekende 8,7 % dalingen in reclamespotbestedingen, non-spot 12,5 % daling

De televisiesector heeft in 2009 een behoorlijke klap te verwerken gekregen als het gaat om de gezamenlijke inkomsten uit de reclames. De bestedingen van de netto televisiespotreclames daalden op jaarniveau voor het eerst sinds 2001, en wel met 8,7 %. Op non-spot reclamebestedingen was de daling groter: 12,5 %. Concreet betekent het dat er in de televisiesector netto 781 miljoen euro besteed is aan spotreclames (was 855 in 2008) en 104 miljoen euro aan non-spot (was 119 in 2008).  Het is voor het eerst dat de non-spot bestedingen dalen. Met de genoemde cijfers is de televisiesector wat betreft spotreclame-inkomsten terug op het economisch niveau van 2005/2006. Overigens is de daling bij spotreclames in het vierde kwartaal 2009 ten opzichte van het vierde kwartaal 2008 beperkter, nl. 3,1 %. Dit is verklaarbaar, aangezien de crisis begon in het vierde kwartaal van 2008 en in dat kwartaal al forse dalingen begonnen in te zetten.

SPOT, de stichting Promotie Televisiereclame waarin nagenoeg alle commerciele en publieke zenders participeert is het promotie-, lobby- en ‘kenniscentrum’-orgaan van de televisiereclame. Begin 2009 verwachtte SPOT nog dat de bestedingen in 2009 op ‘peil’ zouden blijven. Dit is niet uitgekomen. Voor 2010 verwacht SPOT dat de totale reclamebestedingen op de nullijn zullen liggen, aldus een verklaring en bij een herstellende economie verwacht SPOT ‘enkele procentpunten’ groei. In 2009 keek de Nederlander volgens IntomartGFK/Stichting Kijkonderzoek gemiddeld 184 minuten per dag televisie. Dit was in 2008 exact hetzelfde aantal minuten. In de optiek van SPOT zouden de dalingen in bestedingen bij andere media iets harder aankomen dan in de televisiesector. Volgens SPOT zijn reclames uit de dagelijkse consumptie (Waaronder supermarkten) ‘redelijk’ op peil gebleven en zijn branches als banken, verzekeringen, de autobranche en uitzendbranche vooral dalers als het gaat om reclamebestedingen. De komende maanden komen zowel RTL Group als de Stichting Ether Reclame met hun omzet- en resultaatcijfers over 2009.

3 thoughts on “Televisiesector krijgt inkomstenklap: 2009 betekende 8,7 % dalingen in reclamespotbestedingen, non-spot 12,5 % daling”

  1. Radio- en televisiereclame horen niet bij de publieke omroep.
    Deze omroep wordt immers met belastinggeld gefinancierd en zorgt met haar STERblokken voor oneerlijke concurrentie met de commerciele zenders. Daarnaast is deze reclamevorm een regelrechte vorm van huisvredebreuk, gelet op de veel te agressieve vormen van adverteren. Daarom is het helemaal niet erg, dat die inkomsten teruglopen: hoe sneller, hoe beter voor de privacy van de kijker. Diens woning wordt nu dagelijks ongevraagd volgekiepert met de “advertentiebagger” van adverteerders, die geen enkel respect voor de huisvrede van de comsument hebben.
    De belastingbetaler heeft recht op een reclamevrij alternatief, dat de publieke omroep zou moeten bieden, maar dat kennelijk niet wil.

  2. Helemaal mee eens!
    Je eigen huiskamer is tegenwoordig niemandsland, waar ordinaire reclameschreeuwers de dienst uitmaken.
    Bij commerciële zenders kun je dat verwachten.
    De publieke omroep hoort zich daarmee niet bezig te houden. Zij krijgt immers belastinggeld. De Ster hoort er daarom ook niet te zijn!
    Het wordt hoog tijd voor reclamevrije staatsomroep.
    De ether is uiteindelijk van iedereen, dus ook van ons!

  3. Radio- en televisiereclame horen niet bij de publieke omroep.
    Deze omroep wordt immers met belastinggeld gefinancierd en zorgt met haar STERblokken voor oneerlijke concurrentie met de commerciele zenders. Daarnaast is deze reclamevorm een regelrechte vorm van huisvredebreuk, gelet op de veel te agressieve vormen van adverteren. Daarom is het helemaal niet erg, dat die inkomsten teruglopen: hoe sneller, hoe beter voor de privacy van de kijker. Diens woning wordt nu dagelijks ongevraagd volgekiepert met de “advertentiebagger” van adverteerders, die geen enkel respect voor de huisvrede van de comsument hebben.
    De belastingbetaler heeft recht op een reclamevrij alternatief, dat de publieke omroep zou moeten bieden, maar dat kennelijk niet wil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *