Disney Channel, de wereldwijd bekende zender voor kinderen tussen de 2 en 14 jaar zal bij haar start op 3 oktober in het gehele UPC-gebied ook 24 uur per dag analoog te zien zijn. Aldus krijgen alle 1,99 miljoen huishoudens van UPC Nederland de beschikking over de zender. Dit zal vooral gebeuren door het UPC-reclamekanaal te schrappen. Dit ter aanvulling op al eerder door DutchMedia bekend gemaakte digitale kabeldistributie bij UPC. De zender is in de beginperiode exclusief op de kabel te zien. Hoelang deze periode is, is onduidelijk. Disney kan de zender voor een bepaalde periode niet via voor UPC concurrerende infrastructuren als satelliet en DVB-T aanbieden in Nederland, zo bleek na een perspresentatie van de zender. Aangezien Ziggo (en andere kabelaars) geen overeenstemming hebben bereikt tot nu toe over distributie, zal de zender de facto bij meer dan 70 % van de Nederlandse huishoudens bij de start niet te ontvangen zijn.
De programmering van Disney Channel is gericht op kinderen van 2 tot 14 jaar, waarbij de programmering van 2 tot 5 jaar onder de bloknaam “Playhouse Disney” zal worden uitgezonden. Tot 17 uur in de middag zal de programmering worden nagesynchroniseerd in het Nederlands; daarna is de programmering ondertiteld. Vooralsnog heeft Disney Channel één Nederlands programma gepland staan: een Disney talentenjacht. De series die Disney zal uitzenden vanaf 3 oktober bestaan uit o.a. Hannah Montana (was al op Jetix te zien), Jonas, The Wizards of Waverly Place en Phineas & Ferb. Disney Channel zal naast series en tekenfilms ook films uitzenden. Disney wil haar eigen produkties voortaan eerst zelf uitzenden, voordat ze mogelijk aan derden worden verkocht. De ambitie van Disney is om de nummer 1 te worden in kinder- en familietelevisie; Disney benadert daarbij met name het ‘familie-aspect’ dat in haar optiek andere zenders ontberen. Marktaandeeldoelstellingen wilde de zender niet bekend maken. Binnen een jaar wil Disney via o.a. UPC overigens komen met video-on-demand aanbod. Lanceringen van zenders als Playhouse Disney, Disney Cinemagic en Disney HD zijn voor Nederland niet voorzien op dit moment.
Disney Channel zal in de beginperiode reclameloos zijn; programma’s zullen wel worden onderbroken voor de ‘eigen’ promos. Desgevraagd zei Casper Björner dat het bedrijf de tijd wil nemen om haar aanwezigheid in de Nederlandse markt op te bouwen. Hoe het businessmodel er verder uitziet, wilde de zender niet kenbaar maken. Disney Channel wilde nog niet bekend maken wat ze met Jetix zal doen. De algemene verwachting is dat deze zender eind dit jaar/begin volgend jaar zal worden omgedoopt in Disney XD.
Opvallend is overigens dat Diederik Karsten, algemeen directeur van UPC stelde dat analoge kabeltelevisie als ‘vlaggeschip’ dient voor televisie-ontvangst en diens belang onderstreepte. Karsten stelde dat analoge televisie de komende jaren zeker blijft en dat UPC geen plannen heeft dit uit te faseren. Deze stellingname is daarmee volstrekt haaks op stellingen van de grootste kabelaar van Nederland, Ziggo die bij monde van Gerard Lieverse en directieleden consistent in verband met OPTA-procedures van mening zijn dat analoge kabeltelevisie een techniek is die ‘uit het stenen tijdperk’ afkomstig is die ‘ten einde’ is en waar geen toekomst meer in zit. Ook Rob van Esch, directeur van branche-organisatie NLkabel verkondigt deze stellingname.
Mooie toevoeging wel jammer dat afgelopen weekend het (nog) niet mogelijk was om voor om de Engelse taal optie te hebben bij de digitale versie zoals dat ook kan met Cartoon Network en Eurosport bij UPC.
Overigens een quote uit bovenstaand “Tot 17 uur in de middag zal de programmering worden nagesynchroniseerd in het Nederlands; daarna is de programmering ondertiteld.”
Afgelopen zondag om 20.00 uur was het programma toch echt nagesynchroniseerd dus dit lijkt nog niet te zijn doorgevoerd helaas. Mooier zou ook zijn om de keuze te krijgen tussen Engels/Nederlands.
Interesting topic! Excuse me, very badly I know English, so a little later I’ll write what I think about it. Thank you.